A gótikus hastánc hozzánk is elért!
Bemutatkoznak a Magyar Gótikus Hastáncművésznők
Pár hónappal ezelőtt azt sem tudtam, hogy létezik egy steampunk nevű szubkultúra. Most pedig rájöttem, hogy nagyon sok közöm van hozzá. Meg akarom érteni, magamévá akarom tenni. Meglepő módon a hastánc vezetett el a Stimpank közösség oldalára.
Létezik ugyanis a hastáncnak egy irányzata, melyet már akkor nyúztam, amikor nem is tudtam, hogy kéne nevezni ezt a típusú hastáncot. A gótikus hastáncról beszélek, és tulajdonképpen mind ezt a táncstílust, mint pedig magunkat, gótikus hastáncosokat szeretném Nektek bemutatni. Én Burány Judit (Hóförgeteg) vagyok, és 2011 februárjában hirdettem gótikus hastáncoktatást Budapesten. Nyolc éve kezdtem ugyan hastánccal foglalkozni, és mindig is jobban magával ragadott a rockos műfajokra történő kísérletezés, mint az arab-török zene. De több éven át ezt csak olyan „bogárnak” tartottam, ami mindenkinek van… A YouTube nyitotta fel a szememet (mint valószínűleg sok mindenki másnak, sok minden mással kapcsolatban), hogy, na te jó ég, nyugaton ilyet már lassan tíz éve művelnek! A mozdulatok kísértetiesen ismerősök voltak – a tükörből Utánanéztem tehát, hogy minek hatására alakult ki ez a stílus, mit tartanak róla, igyekeztem feltérképezni az elméleti, szellemi hátterét. Ekkor akadt meg a szemem a szón: steampunk. Azt írták, hogy a törzsi hastánc gótikus hatású fúzióját a steampunk irányzat erősen meghatározza. Lassan megértettem, miért: A gótikus hastánc is egy irányzat a hastáncon belül, de a gótikus hastáncon belül is vannak választási lehetőségek. Egyik nagyon markáns lehetőség a steampunkból merítkezik. A táncos ugyanis viktoriánus hatású kosztümben (nem rég, még azt hittem, hogy egyszerűen csak darkos) úgy mozog, hogy gépi szerkezetnek vagy rugóra járó babának tűnik. Technikailag ezt úgy éri el, hogy a klasszikus hastánc egybefüggő, alapvetően lágy mozdulatait, szélsőségesen szaggatottá teszi, a testrészek különálló mozgatását eltúlozza, a rendellenesen lassú mozgást hirtelen felgyorsítja, majd hirtelen ismét lelassítja. Ráadásul a hastánc kecses kézmozdulatait és testmozdulatait szögletesé, nehézkessé, merevvé formálja. Amolyan hullámzóan merevvé, már ha ilyen fogalom létezik. A zenétől függ, hogy ez humorosan vagy ijesztően hat-e. Humoros vonatkozásban, főleg ha a ’20-as évek zenéjét vesszük alapul, nekem azonnal a „Csengetett Mylord?” című angol vígjátéksorozat jutott eszembe, amit imádok. A steampunk megtetszett nekem, bárhonnan is nézem a dolgot. (Főleg, hogy ebben a közösségben kézművesség, alkotó tevékenység jellemzi az emberkéket!)
Hamar úgy gondoltam, fel kéne venni a kapcsolatot! Barátkozzanak csak meg a Sztimpankok meg a Magyar Gótikus Hastáncművésznők! Mert szerencsére van érdeklődés a gótikus hastánc iránt! Ugyan nem könnyű még szisztematikusan dolgozni, hiszen nagyon az elején vagyunk. Egyelőre nagy a jövés-menés. A „kemény magot” jelenleg három főben határozom meg, bár vannak igazán esélyes, kitartónak tűnő jelöltek rajtuk kívül is. E pillanatban tíz nőszemélyt tartok számon, akiket várok órára, de legalább ennyien fordultak már meg azok is, akik aztán kimaradtak. Sőt! Az e-mailen vagy telefonon jelentkezők, lelkesedők felét soha nem ismerjük meg személyesen. A kapu ugyan mindig nyitva lesz bárki előtt, előképzettségtől, életkortól, testalkattól függetlenül (mondanám, hogy fiúkat és lányokat egyaránt várunk, ugyanis tradicionális férfihastánc létezik! De a fiúk úgyse jönnek, mert szerintük b…., na tudjuk milyen, szerintük!) Komolyra fordítva a szót, nagyon várom már azt az időszakot, amikor biztosan tudhatom, kire számíthatok, mint alkotó társra. Mert úgy döntöttem, a Magyar Gótikus Hastáncművésznők nevét igenis, hogy meg fogják ismerni, punktum!
Megkértem pár lányt, foglalják össze, ki, miért vágott bele a gótikus hastáncba, hogy ezzel is jobban megismerhessetek bennünket!
„Gótikus hastánccal azért kezdtem foglalkozni –fejti ki a „keménymagos”, egyébként zenész-énekes Anett-, mert a mozgáskultúrája nagyon tetszik a hagyományos hastáncnak, sőt, a zenéje is! Viszont magamat nem tudom hagyományos hastáncosként elképzelni (mosoly, élénk ruha, sok rázóarany és ezüst, pasik kiszolgálása). Rock és metál zenét hallgatok, és élvezem, hogy ezzel lehet ötvözni a hastáncot, mást nem is nagyon tudnék elképzelni ilyen zenére, talán néhány balett mozdulatot. Jó érzés, hogy lehet a headbangelésen és pogózáson kívül kulturáltan is mozogni erre a műfajra. Rövid távon a saját szórakoztatásomat, a mozgáskultúrám javítását (kialakítását;), alapvető mozgást és heti rendszeres kikapcsolódást várok a gótikus hastánctól. Hosszú távon a zenekari színpadképünk javulását, fellépési lehetőséget zenekarokkal, rendezvényeken. Összességében azt remélem, hogy szépnek és magabiztosnak érezhetem magam, valamint ügyesnek valamiben.”
A már klasszikus hastáncot kipróbált, szintén „keménymagos” Éva a gótikus hastánc lelkiségét emeli ki: „A gothic azért tetszett meg, mert van benne egy szellemi plusz, amit a tánchoz hozzáad, mind mozgáskultúrában, mind hangulatban. Van egy melankólikusabb tónusa, ami mást hoz ki a nézőből, mintha egy sima táncot nézne. Anno, amikor elkezdtem a klasszikus táncot, sok videót néztem, és volt egy nevesebb arab vagy török táncosnő - gondolom, ő híresebb is lehet arrafelé -, eszméletlenül jól mozog. Tátott szájjal néztem végig mindent, amit tőle leltem, példának is állítottam magam elé. De egyszer egy másik táncossal lépett fel, ugyanazt táncolták egymás mellett, de megvolt benne a különbség. Ő csak táncolt, végig ugyanúgy mosolyogva, tökéletesen, de a másik lányon látszott, hogy ő nem csak táncol, hanem élvezi a táncot. A kettő hangulata teljesen más volt.
Amikor hirdetve láttam a gothic hastáncot - fogalmam sem volt róla hogy ilyen létezik-,és néztem a videókat, ez fogott meg! Látszik, hogy élvezettel csinálják, amit csinálnak. Nem csak kiállnak mosolyogva, hogy riszáljanak valamit és essen le az állad!
Én egyelőre rövid távon tervezek a tánccal. Legyenek meg az alap mozdulatok! És gátlásoldásként kezdtem. Elsősorban ezeket szeretném levetkőzni. A továbbiakban még kérdéses, mi lesz. Versenyezni vágyás nagyon nem hajt.
Az Esztergomból utazgató Réka igen eltökéltnek tűnik: „Hastáncolni már évek óta szerettem volna, de eddig abszolút nem volt rá lehetőségem. Amikor a gótikus hastánc hirdetést megláttam, gondoltam, hogy ennek köze lehet szívem csücskéhez, a metal zenéhez, és hogy ezt a lehetőséget nem kellene elszalasztani. Mivel a gerincem sem épp tökéletes, no meg műtött térddel és csontlepattanásos bokával vagyok itt, nem érzem úgy, hogy híres versenytáncos válhatna belőlem :) Ami ennél számomra jóval fontosabb, hogy türelemre és nőiességre tanít, és arra, hogy ne adjam fel, ha egy mozdulat nem megy egyből. Ha úgy érzem, én vagyok a csoport bénája, igenis szedjem össze magam, és tegyek meg minden tőlem telhetőt! Továbbá, ez egy kis nyugalomsziget, ami kiléptet a hétköznapi stresszelésből meg a halmozódó jegyzetek világából, és segít kiadni magamból a bánatomat. Az sem elhanyagolható, hogy remek a társaság, és a tanár is!”
Az alig észrevehetően beszúrt öntömjénezés után (ugye én vagyok a tanár, aki ezek szerint remek) számomra különösen sokat mondó az öt éve hastáncoló Boglárka véleménye. Ő már számtalan fellépésen túl van, vérében van a klasszikus hastánc: „Nagyon szeretek táncolni és nagyon örültem, amikor megtaláltuk a gótikus hastáncot és ezt a csoportot a neten. Örülök, hogy új dolgokat tanulhatok és tapasztalhatok, és újra olyan bénának érezhetem magam, mint amikor elkezdtem táncolni :). Régen azért kezdtem táncolni, hogy kikapcsolódjak a világból, a rohanásból. Az évek alatt azonban kicsit átestem a ló túloldalára, és ugyanolyan „személytelenné” vált a tánc, mint nagyon sok minden. Megszoktam, hogy csak a szórakoztatásról szól az egész. Örülök, hogy újra van lehetőségem megtanulni, kimutatni azt, hogy milyen is vagyok, mi van bennem.”
Érezhető, hogy a gótikus hastánc komoly útkeresésre ösztönzi az ember lányát! A közönség valódi élményt vár a gótikus hastáncművészektől. Ábrázolhatunk konkrét karaktereket, a fantázia minden teremtményét, vagy megjeleníthetünk hangulatokat, elvont fogalmakat is. A steampunk világa egy izgalmas lehetőség a sok közül, mellyel mindannyian másként tudunk azonosulni. „Én alapvetően nagyon szeretem ezt a stílust – lelkesedik Anett -, főleg az ékszereit és a viktoriánus kultúra beépítését. Alapvetően ez a technika és romantika ötvözése :) A Hayao Miyazaki -féle animék -Nauszika, Laputa, A vándorló palota - világa teljes mértékben megihlet, bár alapvetően én zenész-énekes vagyok, szövegíró... de talán a táncba is bele tudom vinni, csak gondolkodnom kell rajta. Ja, és imádom az órákat, a steampunk meg sokat dolgozik óraszerkezetekkel! Gothic hastánccal is először steampunk hatásban találkoztam. Rögtön meg is tetszett!”
„Nekem a steampunk túl vidám – Éva más véleményen van, de aki ismeri, ezen nem is lepődik meg. Ezeket a fellépéseket, téma alapján inkább a börleszk hastánc kategóriában tudnám elképzelni.”
Réka viszont steampunk-párti:”Az első benyomásom ez volt: "Ez marha jó!!!" A viktoriánus korral tudnék azonosulni. A gépek viszont sosem voltak az én világom, de tisztelem azokat, akik értenek hozzá, és valami hasznosat hoznak létre. Néztem hastánc videókat Youtube-on: viktoriánus korra hajazó zene és jelmez, néhol gépies mozgás. Nagyon jó!!!! Ha beleviszünk ilyet, én benne vagyok! A Sztimpank honlap is jól van megcsinálva! Az a része tetszik a legjobban, mikor képek alapján lehet a különböző kapcsolódó cikkekhez eljutni.” Boglárka megint csak nem zárkózik el a lehetőség elől: „A steampunk érdekes szubkultúra, sokáig nem tudtam hova tenni. Aztán jött egy-két ruhamegrendelésem, és elkezdtem foglalkozni ezzel a stílussal. Nagyon tetszik benne az az ellentét, amely a régi-új dolgokra épül, ahogyan régi technikai "elemekből" egy alternatív jövő képet állít fel. Tetszik - a látszat ellenére - a kifinomultsága. Vannak olyan irányzatok is, amik nagyon távol állnak tőlem pl. a cyberpunk-hoz hasonlítható irányvonal. Összefoglalva talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy ami az előnye, az a hátránya is: nagyon szép ízléses (bár nagyon is színpadias), de nagyon könnyen giccsessé és ízléstelenné válhat. Nézegettem videókat a steampunk hastáncról, találtam is nagyon jó videókat, ahol nagyon szépen táncolnak. Tetszik a játékosságuk. De találtam olyanokat is, ami nekem már túlságosan is alternatív. De alapvetően izgatja a fantáziámat. Nem titkolom, hogy a ruhák még inkább megmozgatták a képzeletemet, mivel alapvetően a ruhatervezés és jelmeztervezés a szakmám. Lenne pár ötletem!”
Boglárka ötletei nagyon is jól jönnek majd számunkra, ha eljön az ideje. Gyanítom, a jólöltözött Sztimpankosokat nagyon izgatná a gótikus hastáncosok jelmeze… Bárcsak már ott tartanánk, hogy a jelmezeket tervezgessük! De nagyon sokszor látni olyan produkciót általában a hastáncban, de a gótikus hastáncban még jellemzőbb, hogy a kosztüm „lemossa” a táncost a porondról. Szóval nagyobb a produkció füstje, mint a lángja, magyarán bénácska a táncos. Nem szabad elkövetnünk ezt a hibát! Soha nem fogok senkit színpadra erőltetni, ha nem érzi még felkészültnek magát! De hagyni se! Én arról ábrándozom, hogy berobbanjunk a köztudatba, mondjuk egy Orient Expo-n, hajajj! Engem annyi minden ihlet gótikus hastáncra, hogy szinte minden zenéhez, fellépésötlethez külön ruha kéne, mindenféle színben és fazonban! Anett ellenben feketére áhítozik minden mennyiségben, sok csipkére bő, hosszú szoknyával, hangsúlyos ékszerekkel: gyöngy, kámeák, bronz, óarany színek… Gót, viktoriánus stílusban, steampunk, minden jöhet neki! Réka megrögzött fűző mániákus, azt kell majd megoldani, hogy a merevítők ne akadályozzák a hastáncmozdulatok kivitelezésében. Évánál a kosztümök hangulatfüggők. Tetszenek neki a törzsi hastánc-féle bő szoknyák, a sok réteggel és lógó vackokkal -de csak mértékkel-, vagy az egyszerűbb nadrágok. A combnál megvágott nadrágot, amik a brutális gothic hastánc videókon láthatóak, nagyon el tudná képzelni pár réteg hosszabb kendővel meg valami fémes-gyöngyös-lógós lánccal. Szóval majd remekül fogunk kinézni! Egyszer… Reményeim szerint nem olyan sokára…
www.gothichastanc.hu

 

Magyarországon egyedülálló módon különleges hastánccsoportot indult. Ahogy Burány Judit a vezetőjük, táncoktatójuk írja honlapjukon: "a gótikus hastáncművész nem puszta koreográfiával, inkább performance-szal lép színpadra. Öltözéke, kelléktára, zeneválasztása, a hastáncmozdulatok kivitelezése és előadásának kisugárzása eltér a hagyományos hastáncosétól. Aki nem vonzódik a mitológia teremtményeihez vagy a cyberborg létformához, meg sem értheti. Aki üresnek tartja az éjszakát, sosem fog hitelesen gótikus hastáncot előadni."

A gótikus hastáncban ami számunkra is érdekes, hogy a steampunk előadásforma felé is nyit. A következőkben erről olvashatjátok a táncoktatónak és a csoport tagjainak a véleményét. Mi csak arra tudjuk a lányokat buzdítani, szemléljétek nyitottabban a világot, s ha netán kedvet kaptok ehhez a táncstílushoz, csatlakozzatok a csoporthoz!

 

A gótikus hastánc hozzánk is elért!
Bemutatkoznak a Magyar Gótikus Hastáncművésznők
Pár hónappal ezelőtt azt sem tudtam, hogy létezik egy steampunk nevű szubkultúra. Most pedig rájöttem, hogy nagyon sok közöm van hozzá. Meg akarom érteni, magamévá akarom tenni. Meglepő módon a hastánc vezetett el a Stimpank közösség oldalára.
Létezik ugyanis a hastáncnak egy irányzata, melyet már akkor nyúztam, amikor nem is tudtam, hogy kéne nevezni ezt a típusú hastáncot. A gótikus hastáncról beszélek, és tulajdonképpen mind ezt a táncstílust, mint pedig magunkat, gótikus hastáncosokat szeretném Nektek bemutatni. Én Burány Judit (Hóförgeteg) vagyok, és 2011 februárjában hirdettem gótikus hastáncoktatást Budapesten. Nyolc éve kezdtem ugyan hastánccal foglalkozni, és mindig is jobban magával ragadott a rockos műfajokra történő kísérletezés, mint az arab-török zene. De több éven át ezt csak olyan „bogárnak” tartottam, ami mindenkinek van… A YouTube nyitotta fel a szememet (mint valószínűleg sok mindenki másnak, sok minden mással kapcsolatban), hogy, na te jó ég, nyugaton ilyet már lassan tíz éve művelnek! A mozdulatok kísértetiesen ismerősök voltak – a tükörből Utánanéztem tehát, hogy minek hatására alakult ki ez a stílus, mit tartanak róla, igyekeztem feltérképezni az elméleti, szellemi hátterét. Ekkor akadt meg a szemem a szón: steampunk. Azt írták, hogy a törzsi hastánc gótikus hatású fúzióját a steampunk irányzat erősen meghatározza. Lassan megértettem, miért: A gótikus hastánc is egy irányzat a hastáncon belül, de a gótikus hastáncon belül is vannak választási lehetőségek. Egyik nagyon markáns lehetőség a steampunkból merítkezik. A táncos ugyanis viktoriánus hatású kosztümben (nem rég, még azt hittem, hogy egyszerűen csak darkos) úgy mozog, hogy gépi szerkezetnek vagy rugóra járó babának tűnik. Technikailag ezt úgy éri el, hogy a klasszikus hastánc egybefüggő, alapvetően lágy mozdulatait, szélsőségesen szaggatottá teszi, a testrészek különálló mozgatását eltúlozza, a rendellenesen lassú mozgást hirtelen felgyorsítja, majd hirtelen ismét lelassítja. Ráadásul a hastánc kecses kézmozdulatait és testmozdulatait szögletesé, nehézkessé, merevvé formálja. Amolyan hullámzóan merevvé, már ha ilyen fogalom létezik. A zenétől függ, hogy ez humorosan vagy ijesztően hat-e. Humoros vonatkozásban, főleg ha a ’20-as évek zenéjét vesszük alapul, nekem azonnal a „Csengetett Mylord?” című angol vígjátéksorozat jutott eszembe, amit imádok. A steampunk megtetszett nekem, bárhonnan is nézem a dolgot. (Főleg, hogy ebben a közösségben kézművesség, alkotó tevékenység jellemzi az emberkéket!)
Hamar úgy gondoltam, fel kéne venni a kapcsolatot! Barátkozzanak csak meg a Sztimpankok meg a Magyar Gótikus Hastáncművésznők! Mert szerencsére van érdeklődés a gótikus hastánc iránt! Ugyan nem könnyű még szisztematikusan dolgozni, hiszen nagyon az elején vagyunk. Egyelőre nagy a jövés-menés. A „kemény magot” jelenleg három főben határozom meg, bár vannak igazán esélyes, kitartónak tűnő jelöltek rajtuk kívül is. E pillanatban tíz nőszemélyt tartok számon, akiket várok órára, de legalább ennyien fordultak már meg azok is, akik aztán kimaradtak. Sőt! Az e-mailen vagy telefonon jelentkezők, lelkesedők felét soha nem ismerjük meg személyesen. A kapu ugyan mindig nyitva lesz bárki előtt, előképzettségtől, életkortól, testalkattól függetlenül (mondanám, hogy fiúkat és lányokat egyaránt várunk, ugyanis tradicionális férfihastánc létezik! De a fiúk úgyse jönnek, mert szerintük b…., na tudjuk milyen, szerintük!) Komolyra fordítva a szót, nagyon várom már azt az időszakot, amikor biztosan tudhatom, kire számíthatok, mint alkotó társra. Mert úgy döntöttem, a Magyar Gótikus Hastáncművésznők nevét igenis, hogy meg fogják ismerni, punktum!
Megkértem pár lányt, foglalják össze, ki, miért vágott bele a gótikus hastáncba, hogy ezzel is jobban megismerhessetek bennünket!
„Gótikus hastánccal azért kezdtem foglalkozni –fejti ki a „keménymagos”, egyébként zenész-énekes Anett-, mert a mozgáskultúrája nagyon tetszik a hagyományos hastáncnak, sőt, a zenéje is! Viszont magamat nem tudom hagyományos hastáncosként elképzelni (mosoly, élénk ruha, sok rázóarany és ezüst, pasik kiszolgálása). Rock és metál zenét hallgatok, és élvezem, hogy ezzel lehet ötvözni a hastáncot, mást nem is nagyon tudnék elképzelni ilyen zenére, talán néhány balett mozdulatot. Jó érzés, hogy lehet a headbangelésen és pogózáson kívül kulturáltan is mozogni erre a műfajra. Rövid távon a saját szórakoztatásomat, a mozgáskultúrám javítását (kialakítását;), alapvető mozgást és heti rendszeres kikapcsolódást várok a gótikus hastánctól. Hosszú távon a zenekari színpadképünk javulását, fellépési lehetőséget zenekarokkal, rendezvényeken. Összességében azt remélem, hogy szépnek és magabiztosnak érezhetem magam, valamint ügyesnek valamiben.”
A már klasszikus hastáncot kipróbált, szintén „keménymagos” Éva a gótikus hastánc lelkiségét emeli ki: „A gothic azért tetszett meg, mert van benne egy szellemi plusz, amit a tánchoz hozzáad, mind mozgáskultúrában, mind hangulatban. Van egy melankólikusabb tónusa, ami mást hoz ki a nézőből, mintha egy sima táncot nézne. Anno, amikor elkezdtem a klasszikus táncot, sok videót néztem, és volt egy nevesebb arab vagy török táncosnő - gondolom, ő híresebb is lehet arrafelé -, eszméletlenül jól mozog. Tátott szájjal néztem végig mindent, amit tőle leltem, példának is állítottam magam elé. De egyszer egy másik táncossal lépett fel, ugyanazt táncolták egymás mellett, de megvolt benne a különbség. Ő csak táncolt, végig ugyanúgy mosolyogva, tökéletesen, de a másik lányon látszott, hogy ő nem csak táncol, hanem élvezi a táncot. A kettő hangulata teljesen más volt.
Amikor hirdetve láttam a gothic hastáncot - fogalmam sem volt róla hogy ilyen létezik-,és néztem a videókat, ez fogott meg! Látszik, hogy élvezettel csinálják, amit csinálnak. Nem csak kiállnak mosolyogva, hogy riszáljanak valamit és essen le az állad!
Én egyelőre rövid távon tervezek a tánccal. Legyenek meg az alap mozdulatok! És gátlásoldásként kezdtem. Elsősorban ezeket szeretném levetkőzni. A továbbiakban még kérdéses, mi lesz. Versenyezni vágyás nagyon nem hajt.
Az Esztergomból utazgató Réka igen eltökéltnek tűnik: „Hastáncolni már évek óta szerettem volna, de eddig abszolút nem volt rá lehetőségem. Amikor a gótikus hastánc hirdetést megláttam, gondoltam, hogy ennek köze lehet szívem csücskéhez, a metal zenéhez, és hogy ezt a lehetőséget nem kellene elszalasztani. Mivel a gerincem sem épp tökéletes, no meg műtött térddel és csontlepattanásos bokával vagyok itt, nem érzem úgy, hogy híres versenytáncos válhatna belőlem :) Ami ennél számomra jóval fontosabb, hogy türelemre és nőiességre tanít, és arra, hogy ne adjam fel, ha egy mozdulat nem megy egyből. Ha úgy érzem, én vagyok a csoport bénája, igenis szedjem össze magam, és tegyek meg minden tőlem telhetőt! Továbbá, ez egy kis nyugalomsziget, ami kiléptet a hétköznapi stresszelésből meg a halmozódó jegyzetek világából, és segít kiadni magamból a bánatomat. Az sem elhanyagolható, hogy remek a társaság, és a tanár is!”
Az alig észrevehetően beszúrt öntömjénezés után (ugye én vagyok a tanár, aki ezek szerint remek) számomra különösen sokat mondó az öt éve hastáncoló Boglárka véleménye. Ő már számtalan fellépésen túl van, vérében van a klasszikus hastánc: „Nagyon szeretek táncolni és nagyon örültem, amikor megtaláltuk a gótikus hastáncot és ezt a csoportot a neten. Örülök, hogy új dolgokat tanulhatok és tapasztalhatok, és újra olyan bénának érezhetem magam, mint amikor elkezdtem táncolni :). Régen azért kezdtem táncolni, hogy kikapcsolódjak a világból, a rohanásból. Az évek alatt azonban kicsit átestem a ló túloldalára, és ugyanolyan „személytelenné” vált a tánc, mint nagyon sok minden. Megszoktam, hogy csak a szórakoztatásról szól az egész. Örülök, hogy újra van lehetőségem megtanulni, kimutatni azt, hogy milyen is vagyok, mi van bennem.”
Érezhető, hogy a gótikus hastánc komoly útkeresésre ösztönzi az ember lányát! A közönség valódi élményt vár a gótikus hastáncművészektől. Ábrázolhatunk konkrét karaktereket, a fantázia minden teremtményét, vagy megjeleníthetünk hangulatokat, elvont fogalmakat is. A steampunk világa egy izgalmas lehetőség a sok közül, mellyel mindannyian másként tudunk azonosulni. „Én alapvetően nagyon szeretem ezt a stílust – lelkesedik Anett -, főleg az ékszereit és a viktoriánus kultúra beépítését. Alapvetően ez a technika és romantika ötvözése :) A Hayao Miyazaki -féle animék -Nauszika, Laputa, A vándorló palota - világa teljes mértékben megihlet, bár alapvetően én zenész-énekes vagyok, szövegíró... de talán a táncba is bele tudom vinni, csak gondolkodnom kell rajta. Ja, és imádom az órákat, a steampunk meg sokat dolgozik óraszerkezetekkel! Gothic hastánccal is először steampunk hatásban találkoztam. Rögtön meg is tetszett!”
„Nekem a steampunk túl vidám – Éva más véleményen van, de aki ismeri, ezen nem is lepődik meg. Ezeket a fellépéseket, téma alapján inkább a börleszk hastánc kategóriában tudnám elképzelni.”
Réka viszont steampunk-párti:”Az első benyomásom ez volt: "Ez marha jó!!!" A viktoriánus korral tudnék azonosulni. A gépek viszont sosem voltak az én világom, de tisztelem azokat, akik értenek hozzá, és valami hasznosat hoznak létre. Néztem hastánc videókat Youtube-on: viktoriánus korra hajazó zene és jelmez, néhol gépies mozgás. Nagyon jó!!!! Ha beleviszünk ilyet, én benne vagyok! A Sztimpank honlap is jól van megcsinálva! Az a része tetszik a legjobban, mikor képek alapján lehet a különböző kapcsolódó cikkekhez eljutni.” Boglárka megint csak nem zárkózik el a lehetőség elől: „A steampunk érdekes szubkultúra, sokáig nem tudtam hova tenni. Aztán jött egy-két ruhamegrendelésem, és elkezdtem foglalkozni ezzel a stílussal. Nagyon tetszik benne az az ellentét, amely a régi-új dolgokra épül, ahogyan régi technikai "elemekből" egy alternatív jövő képet állít fel. Tetszik - a látszat ellenére - a kifinomultsága. Vannak olyan irányzatok is, amik nagyon távol állnak tőlem pl. a cyberpunk-hoz hasonlítható irányvonal. Összefoglalva talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy ami az előnye, az a hátránya is: nagyon szép ízléses (bár nagyon is színpadias), de nagyon könnyen giccsessé és ízléstelenné válhat. Nézegettem videókat a steampunk hastáncról, találtam is nagyon jó videókat, ahol nagyon szépen táncolnak. Tetszik a játékosságuk. De találtam olyanokat is, ami nekem már túlságosan is alternatív. De alapvetően izgatja a fantáziámat. Nem titkolom, hogy a ruhák még inkább megmozgatták a képzeletemet, mivel alapvetően a ruhatervezés és jelmeztervezés a szakmám. Lenne pár ötletem!”
Boglárka ötletei nagyon is jól jönnek majd számunkra, ha eljön az ideje. Gyanítom, a jólöltözött Sztimpankosokat nagyon izgatná a gótikus hastáncosok jelmeze… Bárcsak már ott tartanánk, hogy a jelmezeket tervezgessük! De nagyon sokszor látni olyan produkciót általában a hastáncban, de a gótikus hastáncban még jellemzőbb, hogy a kosztüm „lemossa” a táncost a porondról. Szóval nagyobb a produkció füstje, mint a lángja, magyarán bénácska a táncos. Nem szabad elkövetnünk ezt a hibát! Soha nem fogok senkit színpadra erőltetni, ha nem érzi még felkészültnek magát! De hagyni se! Én arról ábrándozom, hogy berobbanjunk a köztudatba, mondjuk egy Orient Expo-n, hajajj! Engem annyi minden ihlet gótikus hastáncra, hogy szinte minden zenéhez, fellépésötlethez külön ruha kéne, mindenféle színben és fazonban! Anett ellenben feketére áhítozik minden mennyiségben, sok csipkére bő, hosszú szoknyával, hangsúlyos ékszerekkel: gyöngy, kámeák, bronz, óarany színek… Gót, viktoriánus stílusban, steampunk, minden jöhet neki! Réka megrögzött fűző mániákus, azt kell majd megoldani, hogy a merevítők ne akadályozzák a hastáncmozdulatok kivitelezésében. Évánál a kosztümök hangulatfüggők. Tetszenek neki a törzsi hastánc-féle bő szoknyák, a sok réteggel és lógó vackokkal -de csak mértékkel-, vagy az egyszerűbb nadrágok. A combnál megvágott nadrágot, amik a brutális gothic hastánc videókon láthatóak, nagyon el tudná képzelni pár réteg hosszabb kendővel meg valami fémes-gyöngyös-lógós lánccal. Szóval majd remekül fogunk kinézni! Egyszer… Reményeim szerint nem olyan sokára…
www.gothichastanc.hu

 

Magyarországon egyedülálló módon különleges hastánccsoportot indult. Ahogy Burány Judit a vezetőjük, táncoktatójuk írja honlapjukon: "a gótikus hastáncművész nem puszta koreográfiával, inkább performance-szal lép színpadra. Öltözéke, kelléktára, zeneválasztása, a hastáncmozdulatok kivitelezése és előadásának kisugárzása eltér a hagyományos hastáncosétól. Aki nem vonzódik a mitológia teremtményeihez vagy a cyberborg létformához, meg sem értheti. Aki üresnek tartja az éjszakát, sosem fog hitelesen gótikus hastáncot előadni."

A gótikus hastáncban ami számunkra is érdekes, hogy a steampunk előadásforma felé is nyit. A következőkben erről olvashatjátok a táncoktatónak és a csoport tagjainak a véleményét. Mi csak arra tudjuk a lányokat buzdítani, szemléljétek nyitottabban a világot, s ha netán kedvet kaptok ehhez a táncstílushoz, csatlakozzatok a csoporthoz!

Pár hónappal ezelőtt azt sem tudtam, hogy létezik egy steampunk nevű szubkultúra. Most pedig rájöttem, hogy nagyon sok közöm van hozzá. Meg akarom érteni, magamévá akarom tenni. Meglepő módon a hastánc vezetett el a Szt!mpank közösség oldalára.

Létezik ugyanis a hastáncnak egy irányzata, melyet már akkor nyúztam, amikor nem is tudtam, hogy kéne nevezni ezt a típusú hastáncot. A gótikus hastáncról beszélek, és tulajdonképpen mind ezt a táncstílust, mint pedig magunkat, gótikus hastáncosokat szeretném Nektek bemutatni.

Én Burány Judit - Hóförgeteg - vagyok, és 2011 februárjában hirdettem gótikus hastáncoktatást Budapesten. Nyolc éve kezdtem ugyan hastánccal foglalkozni, és mindig is jobban magával ragadott a rockos műfajokra történő kísérletezés, mint az arab-török zene. De több éven át ezt csak olyan „bogárnak” tartottam, ami mindenkinek van… A YouTube nyitotta fel a szememet (mint valószínűleg sok mindenki másnak, sok minden mással kapcsolatban), hogy, na te jó ég, nyugaton ilyet már lassan tíz éve művelnek! A mozdulatok kísértetiesen ismerősök voltak – a tükörből. Utánanéztem tehát, hogy minek hatására alakult ki ez a stílus, mit tartanak róla, igyekeztem feltérképezni az elméleti, szellemi hátterét. Ekkor akadt meg a szemem a szón: steampunk.

Azt írták, hogy a törzsi hastánc gótikus hatású fúzióját a steampunk irányzat erősen meghatározza. Lassan megértettem, miért: A gótikus hastánc is egy irányzat a hastáncon belül, de a gótikus hastáncon belül is vannak választási lehetőségek. Egyik nagyon markáns lehetőség a steampunkból merítkezik. A táncos ugyanis viktoriánus hatású kosztümben (nem rég, még azt hittem, hogy egyszerűen csak darkos) úgy mozog, hogy gépi szerkezetnek vagy rugóra járó babának tűnik. Technikailag ezt úgy éri el, hogy a klasszikus hastánc egybefüggő, alapvetően lágy mozdulatait, szélsőségesen szaggatottá teszi, a testrészek különálló mozgatását eltúlozza, a rendellenesen lassú mozgást hirtelen felgyorsítja, majd hirtelen ismét lelassítja. Ráadásul a hastánc kecses kézmozdulatait és testmozdulatait szögletesé, nehézkessé, merevvé formálja. Amolyan hullámzóan merevvé, már ha ilyen fogalom létezik. A zenétől függ, hogy ez humorosan vagy ijesztően hat-e. Humoros vonatkozásban, főleg ha a ’20-as évek zenéjét vesszük alapul, nekem azonnal a „Csengetett Mylord?” című angol vígjátéksorozat jutott eszembe, amit imádok. A steampunk megtetszett nekem, bárhonnan is nézem a dolgot. (Főleg, hogy ebben a közösségben kézművesség, alkotó tevékenység jellemzi az emberkéket!)

Hamar úgy gondoltam, fel kéne venni a kapcsolatot! Barátkozzanak csak meg a Sztimpankok meg a Magyar Gótikus Hastáncművésznők! Mert szerencsére van érdeklődés a gótikus hastánc iránt! Ugyan nem könnyű még szisztematikusan dolgozni, hiszen nagyon az elején vagyunk. Egyelőre nagy a jövés-menés. A „kemény magot” jelenleg három főben határozom meg, bár vannak igazán esélyes, kitartónak tűnő jelöltek rajtuk kívül is. E pillanatban tíz nőszemélyt tartok számon, akiket várok órára, de legalább ennyien fordultak már meg azok is, akik aztán kimaradtak. Sőt! Az e-mailen vagy telefonon jelentkezők, lelkesedők felét soha nem ismerjük meg személyesen. A kapu ugyan mindig nyitva lesz bárki előtt, előképzettségtől, életkortól, testalkattól függetlenül (mondanám, hogy fiúkat és lányokat egyaránt várunk, ugyanis tradicionális férfihastánc létezik! De a fiúk úgyse jönnek, mert szerintük b…., na tudjuk milyen, szerintük!) Komolyra fordítva a szót, nagyon várom már azt az időszakot, amikor biztosan tudhatom, kire számíthatok, mint alkotó társra. Mert úgy döntöttem, a Magyar Gótikus Hastáncművésznők nevét igenis, hogy meg fogják ismerni, punktum!


Megkértem pár lányt, foglalják össze, ki, miért vágott bele a gótikus hastáncba, hogy ezzel is jobban megismerhessetek bennünket!

„Gótikus hastánccal azért kezdtem foglalkozni –fejti ki a „keménymagos”, egyébként zenész-énekes Anett-, mert a mozgáskultúrája nagyon tetszik a hagyományos hastáncnak, sőt, a zenéje is! Viszont magamat nem tudom hagyományos hastáncosként elképzelni (mosoly, élénk ruha, sok rázóarany és ezüst, pasik kiszolgálása). Rock és metál zenét hallgatok, és élvezem, hogy ezzel lehet ötvözni a hastáncot, mást nem is nagyon tudnék elképzelni ilyen zenére, talán néhány balett mozdulatot. Jó érzés, hogy lehet a headbangelésen és pogózáson kívül kulturáltan is mozogni erre a műfajra. Rövid távon a saját szórakoztatásomat, a mozgáskultúrám javítását (kialakítását;), alapvető mozgást és heti rendszeres kikapcsolódást várok a gótikus hastánctól. Hosszú távon a zenekari színpadképünk javulását, fellépési lehetőséget zenekarokkal, rendezvényeken. Összességében azt remélem, hogy szépnek és magabiztosnak érezhetem magam, valamint ügyesnek valamiben.”

A már klasszikus hastáncot kipróbált, szintén „keménymagos” Éva a gótikus hastánc lelkiségét emeli ki: „A gothic azért tetszett meg, mert van benne egy szellemi plusz, amit a tánchoz hozzáad, mind mozgáskultúrában, mind hangulatban. Van egy melankólikusabb tónusa, ami mást hoz ki a nézőből, mintha egy sima táncot nézne. Anno, amikor elkezdtem a klasszikus táncot, sok videót néztem, és volt egy nevesebb arab vagy török táncosnő - gondolom, ő híresebb is lehet arrafelé -, eszméletlenül jól mozog. Tátott szájjal néztem végig mindent, amit tőle leltem, példának is állítottam magam elé. De egyszer egy másik táncossal lépett fel, ugyanazt táncolták egymás mellett, de megvolt benne a különbség. Ő csak táncolt, végig ugyanúgy mosolyogva, tökéletesen, de a másik lányon látszott, hogy ő nem csak táncol, hanem élvezi a táncot. A kettő hangulata teljesen más volt. Amikor hirdetve láttam a gothic hastáncot - fogalmam sem volt róla hogy ilyen létezik-,és néztem a videókat, ez fogott meg! Látszik, hogy élvezettel csinálják, amit csinálnak. Nem csak kiállnak mosolyogva, hogy riszáljanak valamit és essen le az állad! Én egyelőre rövid távon tervezek a tánccal. Legyenek meg az alap mozdulatok! És gátlásoldásként kezdtem. Elsősorban ezeket szeretném levetkőzni. A továbbiakban még kérdéses, mi lesz. Versenyezni vágyás nagyon nem hajt.

Az Esztergomból utazgató Réka igen eltökéltnek tűnik: „Hastáncolni már évek óta szerettem volna, de eddig abszolút nem volt rá lehetőségem. Amikor a gótikus hastánc hirdetést megláttam, gondoltam, hogy ennek köze lehet szívem csücskéhez, a metal zenéhez, és hogy ezt a lehetőséget nem kellene elszalasztani. Mivel a gerincem sem épp tökéletes, no meg műtött térddel és csontlepattanásos bokával vagyok itt, nem érzem úgy, hogy híres versenytáncos válhatna belőlem. Ami ennél számomra jóval fontosabb, hogy türelemre és nőiességre tanít, és arra, hogy ne adjam fel, ha egy mozdulat nem megy egyből. Ha úgy érzem, én vagyok a csoport bénája, igenis szedjem össze magam, és tegyek meg minden tőlem telhetőt! Továbbá, ez egy kis nyugalomsziget, ami kiléptet a hétköznapi stresszelésből meg a halmozódó jegyzetek világából, és segít kiadni magamból a bánatomat. Az sem elhanyagolható, hogy remek a társaság, és a tanár is!”

Az alig észrevehetően beszúrt öntömjénezés után (ugye én vagyok a tanár, aki ezek szerint remek) számomra különösen sokat mondó az öt éve hastáncoló Boglárka véleménye. Ő már számtalan fellépésen túl van, vérében van a klasszikus hastánc: „Nagyon szeretek táncolni és nagyon örültem, amikor megtaláltuk a gótikus hastáncot és ezt a csoportot a neten. Örülök, hogy új dolgokat tanulhatok és tapasztalhatok, és újra olyan bénának érezhetem magam, mint amikor elkezdtem táncolni. Régen azért kezdtem táncolni, hogy kikapcsolódjak a világból, a rohanásból. Az évek alatt azonban kicsit átestem a ló túloldalára, és ugyanolyan „személytelenné” vált a tánc, mint nagyon sok minden. Megszoktam, hogy csak a szórakoztatásról szól az egész. Örülök, hogy újra van lehetőségem megtanulni, kimutatni azt, hogy milyen is vagyok, mi van bennem.”

Érezhető, hogy a gótikus hastánc komoly útkeresésre ösztönzi az ember lányát! A közönség valódi élményt vár a gótikus hastáncművészektől. Ábrázolhatunk konkrét karaktereket, a fantázia minden teremtményét, vagy megjeleníthetünk hangulatokat, elvont fogalmakat is. A steampunk világa egy izgalmas lehetőség a sok közül, mellyel mindannyian másként tudunk azonosulni.

„Én alapvetően nagyon szeretem ezt a stílust – lelkesedik Anett -, főleg az ékszereit és a viktoriánus kultúra beépítését. Alapvetően ez a technika és romantika ötvözése :) A Hayao Miyazaki -féle animék -Nauszika, Laputa, A vándorló palota - világa teljes mértékben megihlet, bár alapvetően én zenész-énekes vagyok, szövegíró... de talán a táncba is bele tudom vinni, csak gondolkodnom kell rajta. Ja, és imádom az órákat, a steampunk meg sokat dolgozik óraszerkezetekkel! Gothic hastánccal is először steampunk hatásban találkoztam. Rögtön meg is tetszett!” „Nekem a steampunk túl vidám – Éva más véleményen van, de aki ismeri, ezen nem is lepődik meg. Ezeket a fellépéseket, téma alapján inkább a börleszk hastánc kategóriában tudnám elképzelni.”Réka viszont steampunk-párti:”Az első benyomásom ez volt: "Ez marha jó!!!" A viktoriánus korral tudnék azonosulni. A gépek viszont sosem voltak az én világom, de tisztelem azokat, akik értenek hozzá, és valami hasznosat hoznak létre. Néztem hastánc videókat Youtube-on: viktoriánus korra hajazó zene és jelmez, néhol gépies mozgás. Nagyon jó!!!! Ha beleviszünk ilyet, én benne vagyok! A Sztimpank honlap is jól van megcsinálva! Az a része tetszik a legjobban, mikor képek alapján lehet a különböző kapcsolódó cikkekhez eljutni.” Boglárka megint csak nem zárkózik el a lehetőség elől: „A steampunk érdekes szubkultúra, sokáig nem tudtam hova tenni. Aztán jött egy-két ruhamegrendelésem, és elkezdtem foglalkozni ezzel a stílussal. Nagyon tetszik benne az az ellentét, amely a régi-új dolgokra épül, ahogyan régi technikai "elemekből" egy alternatív jövő képet állít fel. Tetszik - a látszat ellenére - a kifinomultsága. Vannak olyan irányzatok is, amik nagyon távol állnak tőlem pl. a cyberpunk-hoz hasonlítható irányvonal. Összefoglalva talán úgy tudnám megfogalmazni, hogy ami az előnye, az a hátránya is: nagyon szép ízléses (bár nagyon is színpadias), de nagyon könnyen giccsessé és ízléstelenné válhat. Nézegettem videókat a steampunk hastáncról, találtam is nagyon jó videókat, ahol nagyon szépen táncolnak. Tetszik a játékosságuk. De találtam olyanokat is, ami nekem már túlságosan is alternatív. De alapvetően izgatja a fantáziámat. Nem titkolom, hogy a ruhák még inkább megmozgatták a képzeletemet, mivel alapvetően a ruhatervezés és jelmeztervezés a szakmám. Lenne pár ötletem!”

Boglárka ötletei nagyon is jól jönnek majd számunkra, ha eljön az ideje. Gyanítom, a jólöltözött Sztimpankosokat nagyon izgatná a gótikus hastáncosok jelmeze… Bárcsak már ott tartanánk, hogy a jelmezeket tervezgessük! De nagyon sokszor látni olyan produkciót általában a hastáncban, de a gótikus hastáncban még jellemzőbb, hogy a kosztüm „lemossa” a táncost a porondról. Szóval nagyobb a produkció füstje, mint a lángja, magyarán bénácska a táncos. Nem szabad elkövetnünk ezt a hibát! Soha nem fogok senkit színpadra erőltetni, ha nem érzi még felkészültnek magát! De hagyni se! Én arról ábrándozom, hogy berobbanjunk a köztudatba, mondjuk egy Orient Expo-n, hajajj! Engem annyi minden ihlet gótikus hastáncra, hogy szinte minden zenéhez, fellépésötlethez külön ruha kéne, mindenféle színben és fazonban! Anett ellenben feketére áhítozik minden mennyiségben, sok csipkére bő, hosszú szoknyával, hangsúlyos ékszerekkel: gyöngy, kámeák, bronz, óarany színek… Gót, viktoriánus stílusban, steampunk, minden jöhet neki! Réka megrögzött fűző mániákus, azt kell majd megoldani, hogy a merevítők ne akadályozzák a hastáncmozdulatok kivitelezésében. Évánál a kosztümök hangulatfüggők. Tetszenek neki a törzsi hastánc-féle bő szoknyák, a sok réteggel és lógó vackokkal -de csak mértékkel-, vagy az egyszerűbb nadrágok. A combnál megvágott nadrágot, amik a brutális gothic hastánc videókon láthatóak, nagyon el tudná képzelni pár réteg hosszabb kendővel meg valami fémes-gyöngyös-lógós lánccal. Szóval majd remekül fogunk kinézni! Egyszer… Reményeim szerint nem olyan sokára…

Magyar Gótikus Hastánc

süti beállítások módosítása