Angithia ajánlotta az Urbex blogról ezt a szenzációs bejegyzést, ami egy Budapesten található elfeledett pályaudvarról szól. A hely lényegében a MÁV vonattemetője, a Vasúttörténeti Parktól nem messze található.

Érdemes ezt az albumot megnézni, hogy lássuk miről is van szó: Szalai Tamás galériája, Altomán galériája. Az elhagyott pályaudvar a Nyugati tetőszerkezetét idézi, és tele van leselejtezett vonatokkal, főleg a szocialista éra idejéből.

Egy picit utánanéztem a történetének. A pályaudvar, s lényegében a sínek az otthagyott vonatokkal az 1910-es évek után az Északi Vontatási majd később - átnevezve - a Hámán Kató Fűtőház része volt. Ma pedig a Vasúttörténeti Park fel nem újított, lezárt területének számít.

Ezt a telepet 1913-ban adták át, s akkoriban Közép-Európa legnagyobb vontatási telepe volt. A vontatási telepen két fordítókoronggal rendelkező körfűtőházat építettek, kisebbiket 22 állással a nagyobbikat 34 állással.
A második világháború alatt az egész magyar vasutat, így a vontatási telepet is komoly károk érték. Teljesen elpusztult a 22 állásos fűtőház épülete, melyet nem is építettek újjá. Majd a háború után a vontatási telep felvette Hámán Kató nevét.
A dízel és villamos üzem térhódítása, illetve a gőzüzem megszüntetése miatt a fűtőház egyre inkább vesztett fontosságából, így a kilencvenes évekre állapota teljesen leromlott. A rendszerváltás után ugyan visszakapta eredeti nevét, ám 1997-ben a még itt lévő dízelmozdonyokat is másik területre költöztették. A fűtőház ez után már csak a MÁV nosztalgia flottájának adott otthont, meglehetősen méltatlan körülmények között.
1999 november 22-én azonban lerakták a Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét, és ezzel megindult a vonatási telep rekonstrukciója.
Komoly munkálatok után, amelyekkel csak a terület egy részét sikerült felújítani 2000. július 14-én nyitotta meg Európa első interaktív vasúti parkja kapuit. Azóta is folyamatosan zajlik a további részek felújítása a volt vontatási telepen, a Magyar Vasúttörténeti Park területén.

"Ezt a telepet 1913-ban adták át, s akkoriban Közép-Európa legnagyobb vontatási telepe volt. A vontatási telepen két fordítókoronggal rendelkező körfűtőházat építettek, kisebbiket 22 állással a nagyobbikat 34 állással.

A második világháború alatt az egész magyar vasutat, így a vontatási telepet is komoly károk érték. Teljesen elpusztult a 22 állásos fűtőház épülete, melyet nem is építettek újjá. Majd a háború után a vontatási telep felvette Hámán Kató nevét.

A dízel és villamos üzem térhódítása, illetve a gőzüzem megszüntetése miatt a fűtőház egyre inkább vesztett fontosságából, így a kilencvenes évekre állapota teljesen leromlott. A rendszerváltás után ugyan visszakapta eredeti nevét, ám 1997-ben a még itt lévő dízelmozdonyokat is másik területre költöztették. A fűtőház ez után már csak a MÁV nosztalgia flottájának adott otthont, meglehetősen méltatlan körülmények között.

1999 november 22-én azonban lerakták a Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét, és ezzel megindult a vonatási telep rekonstrukciója.

Komoly munkálatok után, amelyekkel csak a terület egy részét sikerült felújítani 2000. július 14-én nyitotta meg Európa első interaktív vasúti parkja kapuit. Azóta is folyamatosan zajlik a további részek felújítása a volt vontatási telepen, a Magyar Vasúttörténeti Park területén."

Hogy hogyan jutunk el oda? A MÁV-nak készülnie kell ezután a kéretlen látogatókra. Nincs ebben semmi titkos, a Vasúttörténeti Park lezárt területére kell beszökni, de jobb lenne, ha inkább kapna a MÁV Altomán blogbejegyzésén, s túrákat vezetne a vonatokba és az épületekbe, ahogy Magyarországon pl. más lerobbant ipartelepeken teszik.

Ezzel a cikkel buzdítanék most arra mindenkit, hogy küldjetek olyan magyar és nem magyar (de főleg nem nagyon pénzbe kerülős) helyekről információkat (lehetőleg Facebookon vagy e-mailben), ahol ilyen valami miatt ma már steampunkos lett a táj, ahol természetes módon "gyönyörködhetünk" az ipari romantikában, a természet és a technika találkozásán.

Ha nem is tudunk elmenni, de legalább megosztjuk másokkal, hogy nem muszáj a gőzpöfögészeti és gyártelepi ritkaságokért hosszú utakat megtenni, mert nálunk is van elég bőven!

(Ja és hogy ki volt Hámán Kató? Hogyan lett egy pénztárosból a magyar kommunizmus elfeledett "hőse"? Így: Hámán Kató élete és munkássága.)

süti beállítások módosítása