Multikulti szubkultúra?
2011.01.14. 15:47
Korábban foglalkoztunk az anakronist tudományos fantasztikum kronologikus megközelítésével - clockpunk > steampunk > elektropunk > dieselpunk > atompunk > zónapunk > cyberpunk. De a kulturális, azaz területi eloszlásával nem. Ennek az oka az lehet, hogy mivel egy magyar steampunk blog vagyunk, így a hagyományos magyar szemmel nézünk a nagyvilágra: "de nagy, de szép, ilyenek akarunk lenni", holott akármennyire is le szeretnénk vetni azt, hogy mi egy kis országhoz tartozunk, azért ha valaki Kempelen Farkast meghallja, akkor tudja, hogy neki - hiába bírt ír felmenőkkel - azért volt köze a magyar kultúrához.
Így készült el az "ejj, mi a gőz tyúkanyó kend", így esett szó a gőz Hani Istókról, de ennek a megfontolására van "gőzkrisztofórónk" is. Ezt most nem csak azért írom, mert megszállt a minden városba egy István király szobrot szelleme. Szó sincs erről. Csak valamilyen formában szeretném érzékeltetni, hogy akármennyire is nem beszélünk róla, nem vesszük észre a steampunknak vannak kulturális - szaknyelven horizontális, területi - aspektusai.
Korábban foglalkoztunk az anakronist tudományos fantasztikum kronologikus megközelítésével - clockpunk > steampunk > elektropunk > dieselpunk > atompunk > zónapunk > cyberpunk. De a kulturális, azaz területi eloszlásával nem. Ennek az oka az lehet, hogy mivel egy magyar steampunk blog vagyunk, így a hagyományos magyar szemmel nézünk a nagyvilágra: "de nagy, de szép, ilyenek akarunk lenni", holott akármennyire is le szeretnénk vetni azt, hogy mi egy kis országhoz tartozunk, azért ha valaki Kempelen Farkast meghallja, akkor tudja, hogy neki - hiába bírt ír felmenőkkel - azért volt köze a magyar kultúrához.
Így készült el az "ejj, mi a gőz tyúkanyó kend", így esett szó a gőz Hani Istókról, de ennek a megfontolására van "gőzkrisztofórónk" is. Ezt most nem csak azért írom, mert megszállt a minden városba egy István király szobrot szelleme. Szó sincs erről. Csak valamilyen formában szeretném érzékeltetni, hogy akármennyire is nem beszélünk róla, nem vesszük észre a steampunknak vannak kulturális - szaknyelven horizontális, területi - aspektusai.
Mi megtehetjük, hogy gőzbetyárokkal viccelődünk. Az Egyesült Államokban a gőzbetyárok már vadnyugati banditák vagy hősök lesznek, Angliában dickensi lelkiismeretes árva fiúk, Japánban szamurájok. (Azért érdemes idén odafigyelni a gőzbetyárságra, mert az évben újra reneszánszát éli a "vadiúj vadnyugat" hangulat).
A mainstream steampunk azért nagyjából az angolos steampunk mintákat követi, de vannak jellegzetességek, eltérések, melyek a szubkultúrákat mégis tarkábbá teszik annál, hogy a főszereplők mindig olyan nemzetközi szinten ismert figurák legyenek, mint Viktória királynő vagy Lincoln.
Miss Kagashi nagyjából erre a hiányra jött rá, amikor elindította a Steampunk Tribune által a 2010-es év legjobb blogjának választott webnaplóját a Multiculturalism for Steampunkot.
Kagashi összeszedi mindazon kulturális javakat, amelyekkel érdemes a steampunkot érdemes kulturálisan színesíteni, multikulturálisabbá tenni.
Ebből a nézőpontból belefér a steampunk stílusba az orosz cári divat, a gésák ihlette steampunk ruha, amerikai indiánok inspiráló kiegészítők, megtudhatjuk milyen az arab steampunk, s hogy a török nadrágot se szégyelljük conokra vinni.
A multikulti rávihet arra minket, hogy keverjük a szezont a fazonnal. Ettől azonban óvakodjunk! Nem minden ásható elő azon a címen, hogy steampunk. Érdemes odafigyelni a korszakhatárokra, tehát, hogy az említett inspirációk az 1792 és 1914 közötti időszakból származzanak.
Attól válik valami steampunkká, hogy van benne egy csipetnyi fantasztikum! Ezt sose felejtsük el. Ezért van szükség a sokak által szidott sugárfegyverekre, vagy az újradizájnolt goggle-kra, vagy bármi egyébre, ami külső megjelenésben a technikához és a tudományhoz köthetők.
Ha ez az alap megvan, s értjük a nemzetközi steampunk lényegét, akkor érdemes egy csipetnyi kulturális inspirációval játszani. Magyar vonatkozásokban csak a fantázia szabhat határt a sújtásoktól, a kékfestőkön át, Ferenc Jóskán át a juhászbojtárig, mi mindent vihetünk bele a mi saját kis szubkultúránkba (ízléssel!).
(A képen a Deshret Dance steampunk hastáncosai láthatók a 2009-es Carnivale Mechanique-ról)