Babák, popszürrealizmus, Alice és Marmite-Sue
2009.09.13. 18:23
Egyszer volt, hol nem volt. Volt egyszer egy neoviktoriánus, babás, kissé horrorisztikus Alice Csodaországban inspirálta manga majd anime sorozat, melynek címe Rozen Maiden. Hazánkban a mangák kevésbé olvasottsága, illetve az anime-sorozatok "betiltása", illetve az anime-szubkultúra kiszámíthatatlansága folytán kevésbé vált ismertté. Japánban és külföldön annál inkább. Eleven viktoriánus babák szerepeltek benne, akik úgy éreztek, éltek, ettek és szerettek, mint az igazi emberek, halhatatlanok voltak, amíg, egyszer volt hol nem lett ebben az animéban egy játék, az Aliszü Gém (sic!) (The Alice Game), ahol is amolyan hegylakós - csak egy maradhat - módon le kellett számolniuk egymással...
Manapság Közép-Európában, de még a nagyvilágban is furcsaságszámba megy és komolytalannak tartják, ha valaki egy anime motivációja nyomán alkot, Japánban annál kevésbé.
Művész vagy valódi nevén is Eli Effenberger (Marmite-Sue), 28 éves, japán művésznő munkái a jelenleg divatos pop-szürrealizmussal vegyítve ezt a tendenciát is kijátssza.
Egyszer volt, hol nem volt. Volt egyszer egy neoviktoriánus, babás, kissé horrorisztikus Alice Csodaországban inspirálta manga majd anime sorozat, melynek címe Rozen Maiden. Hazánkban a mangák kevésbé olvasottsága, illetve az anime-sorozatok "betiltása", illetve az anime-szubkultúra kiszámíthatatlansága folytán kevésbé vált ismertté. Japánban és külföldön annál inkább. Eleven viktoriánus babák szerepeltek benne, akik úgy éreztek, éltek, ettek és szerettek, mint az igazi emberek, halhatatlanok voltak, amíg, egyszer volt hol nem lett ebben az animéban egy játék, az Aliszü Gém (sic!) (The Alice Game), ahol is amolyan hegylakós - csak egy maradhat - módon le kellett számolniuk egymással...
Manapság Közép-Európában, de még a nagyvilágban is furcsaságszámba megy és komolytalannak tartják, ha valaki egy anime motivációja nyomán alkot, Japánban annál kevésbé.
A képek központi motívuma mindig a babalét. Babái hol lollipop környezetben, hol clockpunkos szárnyakkal, gótikus sötétséggel és szecessziós cirádákkal jelennek meg, hol pedig önmagukat figurázzák ki a darabokra szedett "egyél meg" illetve "teázz meg", "megeszem magam" vagy "a nyúl eszik meg" többletjelentésű alkotásaival.
Egg by ~marmite-sue on deviantART
Marmite-sue clockpunkos, neoviktoriánus oldalában sem kell csalódnunk, hiszen illusztrációi-tervei között találunk mechanikus Holdat vagy akár egy japán képeslaptervező versenyre készített, mókuskerekekben futkározó, nyulak hajtotta Nyúlautomatát is.
És nem utolsósorban számos igéző babát:
Beetle Bea by ~marmite-sue on deviantART
Noa by ~marmite-sue on deviantART