A nagy ellenlábas: a Stirling-motor
2009.09.12. 14:57
A 19. század első fele a gőzgépek és a gőzmozdonyok hőskorának tekinthető. 1829-ben Stephenson megépíti a Rocket-et a modern gőzmozdonyok ősapját...
Ám a háttérben és nem ekkora visszhanggal, Robert Stirling lelkész 1816-ban feltalálta a Stirling-motort...
Ám a háttérben és nem ekkora visszhanggal, Robert Stirling lelkész 1816-ban feltalálta a Stirling-motort...
Teamécsesekkel hajtott Stirling-motor (forrás homemodelenginemachinist.com)
A 19. század első fele a gőzgépek és a
gőzmozdonyok hőskorának tekinthető. 1829-ben Stephenson megépíti a
Rocket-et a modern gőzmozdonyok ősapját...
Teamécsesekkel hajtott Stirling-motor (forrás homemodelenginemachinist.com)
Egy kevés termodinamikai előtanulmány után már mindenki tisztában van vele, hogy a hő a meleg helytől a hidegebb felé áramlik. (Többek között erről szól a második főtétel és a Maxwell-démon mese és paradoxon is.) Dióhéjban ennek az áramló hőnek az energiáját használja hőerőgép hajtására Stirling. (Részletes leírásért lásd a linkeket.)
Miért is jó ez? Azért, mert a hőforrás bármi is lehet. Lehet tűz, napfény, hasadóanyag, hévízes forrás vagy akár bomló szerves anyag. A motor hatásfoka ideális tervezés mellett könnyen túlszárnyalhatja a gőzgép hatásfokát, sőt megközelítheti az ideális hatásfokot (Carnot-körfolyamat hatásfokát) is.
Miért is nem terjedt el? Az ötlet akkoriban még nem forrott ki teljesen, és mire megszületett, addigra a gőzgépek gyakorlatilag már egyeduralkodók lettek, a befektetők nem szívesen áldozták volna pénzüket más irányú fejlesztésekre - hiszen ott volt már az ígéretes és gyorsan fejlődő gőzgép.
A jelen kor lassan divatba jövő környezettudatos szemlélete talán még ad egy esélyt ennek a háttérbe szorult ötletnek: ma már van Stirling-motor hajtotta erőmű, autómobil, sőt tengeralattjáró is. Ki tudja, talán lehet, hogy egyszer lesz még Stirlingpunk is...