Vidocq

2009.07.08. 20:15

Egy listán, melyen steampunk filmeket gyűjtöttek össze, szerepel a Vidocq című 2001-es francia film is. Első ránézésre nehéz lenne azt mondani, hogy tényleg egy steampunk filmmel állunk szemben, de az ördög (most is) a részletekben rejlik.
 
Eugéne-Francois Vidocq (1775-1857) a XIX. század legendás figurája. Kezdetben a francia alvilág hírhedt figurája volt, ám később a bűnüldözés mellett döntött. Ő tekinthető az első modern értelemben vett magánnyomozónak. A kriminalisztika területén számos eljárást kötnek hozzá, mint pl. a személyi akták vezetése vagy a ballisztikai vizsgálat. Egyes módszereit a mai napig is használja a francia rendőrség.
 
Az ő legendás alakja köré és egy végzetes nyomozásához köti a film a történetét.
Egy listán, melyen steampunk filmeket gyűjtöttek össze, szerepel a Vidocq című 2001-es francia film is. Első ránézésre nehéz lenne azt mondani, hogy tényleg egy steampunk filmmel állunk szemben, de az ördög (most is) a részletekben rejlik.
 
Eugéne-Francois Vidocq (1775-1857) a XIX. század legendás figurája. Kezdetben a francia alvilág hírhedt figurája volt, ám később a bűnüldözés mellett döntött. Ő tekinthető az elős modern értelemben vett magánnyomozónak. A kriminalisztika területén számos eljárást kötnek hozzá, mint pl. a személyi akták vezetése vagy a ballisztikai vizsgálat. Egyes módszereit a mai napig is használja a francia rendőrség.
 
Az ő legendás alakja köré és egy végzetes nyomozásához köti a film a történetét.
 
Párizsban, a forradalmi 1800-as évek első felében Vidocq (Gerard Depardieu) nyomozást folytat a misztikus gyilkos, az Alkimista után. A gyilkosnak még senki nem látta az arcát, az utca lakói közt szörnyű mítosz, mely szerint tükörmaszkja kiszívja áldozatai lelkét, és ezáltal képes örökké élni. Vidocq az üvegfúvók műhelyéig üldözi ellenfelét, ám ott a párbaj során meghal. Ezzel indul a film, mely valójában a fiatal és ügybuzgó újságíró, Etienne Boisette (Guillaume Cannet) magánnyomozása.
 
Az ifjú sorra veszi azokat a személyeket, akik valamilyen módon kapcsolatba kerültek Vidocq-kal a nyomozás során. Kideríti, hogy az Alkimista a villámokat és a fizikát felhasználva ölt meg három embert, akiknek korábban az örök fiatalság titkát ígérte, de nem teljesítette azt. Az újságíró egyre mélyebbre jut a rejtélyben és Párizs sötét bugyraiban, miközben feltárul Vidocq nyomozásának minden részlete. Azonban míg Etienne a gyilkos titkát akarja kideríteni, az mindig egy lépéssel utána jár, és megöli azokat, akik esetleg később a nyomára vezethetnék a hatóságokat. Mindeközben pedig Párizs talán egy újabb forradalomra készül.
 
A látványos és nyomasztó képi világú filmet az a Pitof rendezte saját forgatókönyve alapján, aki közreműködött többek között az Elveszett gyerekek városa és az Alien 4 vizuális effektjeinél. A Vidocq volt az első olyan film, amely jelentős mértékben élt a digitális képalkotás lehetőségeivel, mindez azonban előnyére vált. Az izgalmas történet úgy válik steampunkká, hogy az ember észre sem veszi. Az Alkimista alakja az, ami a zsáner keretei közé helyezi az amúgy egyszerűen kosztümös krimiként aposztrofálható filmet. Az ő alakja köré emelkedő legenda egy visszatérő archetípus - a természetet felhasználó alkimista - valóra válását mutatja, míg végül természetfelettivé válik a figura. A nyomasztó XIX. századi városkép pedig tovább erősíti a steampunk életérzést (bár itt nincs se gőz, se furcs gépek). Egyébiránt ezektől függetlenül is egy nagyon élvezetes és izgalmas krimi, ami üde színt visz a már megszokott kosztümös filmek világába.
süti beállítások módosítása