Vidocq
2009.07.08. 20:15
Egy listán, melyen steampunk filmeket gyűjtöttek össze, szerepel a Vidocq című 2001-es francia film is. Első ránézésre nehéz lenne azt mondani, hogy tényleg egy steampunk filmmel állunk szemben, de az ördög (most is) a részletekben rejlik.
Eugéne-Francois Vidocq (1775-1857) a XIX. század legendás figurája. Kezdetben a francia alvilág hírhedt figurája volt, ám később a bűnüldözés mellett döntött. Ő tekinthető az első modern értelemben vett magánnyomozónak. A kriminalisztika területén számos eljárást kötnek hozzá, mint pl. a személyi akták vezetése vagy a ballisztikai vizsgálat. Egyes módszereit a mai napig is használja a francia rendőrség.
Az ő legendás alakja köré és egy végzetes nyomozásához köti a film a történetét.
Egy listán, melyen steampunk filmeket gyűjtöttek össze, szerepel
a Vidocq című 2001-es francia film is. Első ránézésre nehéz lenne azt
mondani, hogy tényleg egy steampunk filmmel állunk szemben, de az ördög
(most is) a részletekben rejlik.
Eugéne-Francois
Vidocq (1775-1857) a XIX. század legendás figurája. Kezdetben a francia
alvilág hírhedt figurája volt, ám később a bűnüldözés mellett döntött.
Ő tekinthető az elős modern értelemben vett magánnyomozónak. A
kriminalisztika területén számos eljárást kötnek hozzá, mint pl. a
személyi akták vezetése vagy a ballisztikai vizsgálat. Egyes módszereit
a mai napig is használja a francia rendőrség.
Az ő legendás alakja köré és egy végzetes nyomozásához köti a film a történetét.

Az ifjú sorra veszi azokat a személyeket, akik valamilyen módon kapcsolatba kerültek Vidocq-kal a nyomozás során. Kideríti, hogy az Alkimista a villámokat és a fizikát felhasználva ölt meg három embert, akiknek korábban az örök fiatalság titkát ígérte, de nem teljesítette azt. Az újságíró egyre mélyebbre jut a rejtélyben és Párizs sötét bugyraiban, miközben feltárul Vidocq nyomozásának minden részlete. Azonban míg Etienne a gyilkos titkát akarja kideríteni, az mindig egy lépéssel utána jár, és megöli azokat, akik esetleg később a nyomára vezethetnék a hatóságokat. Mindeközben pedig Párizs talán egy újabb forradalomra készül.
A látványos és nyomasztó képi világú filmet az a Pitof rendezte saját forgatókönyve alapján, aki közreműködött többek között az Elveszett gyerekek városa és az Alien 4 vizuális effektjeinél. A Vidocq volt az első olyan film, amely jelentős mértékben élt a digitális képalkotás lehetőségeivel, mindez azonban előnyére vált. Az izgalmas történet úgy válik steampunkká, hogy az ember észre sem veszi. Az Alkimista alakja az, ami a zsáner keretei közé helyezi az amúgy egyszerűen kosztümös krimiként aposztrofálható filmet. Az ő alakja köré emelkedő legenda egy visszatérő archetípus - a természetet felhasználó alkimista - valóra válását mutatja, míg végül természetfelettivé válik a figura. A nyomasztó XIX. századi városkép pedig tovább erősíti a steampunk életérzést (bár itt nincs se gőz, se furcs gépek). Egyébiránt ezektől függetlenül is egy nagyon élvezetes és izgalmas krimi, ami üde színt visz a már megszokott kosztümös filmek világába.