Ha eljutnánk egyszer a tokiói Mitaka-erdei Ghibli Múzeumba, akkor láthatnánk hogyan költözött japánba egy kis európai szecesszió, de csak amolyan Miyazakisan, hatalmas propellerrel (Chirihót idézve), elzászi, cseh illetve sváb kocsmákat idéző fabútorozással (a Kikire, Laputára, Porco Rossora, és a Vándorló palotára utalva), kacskaringós lámpákkal és díszítésekkel, Totorót ábrázoló ólomüvegekkel, a parkban egy gigantikus "ősszoborral" Laputa birodalmából.

Minden-minden csupa európai és mégsem, aztán van itt sok-sok steampunk is, ami valahogy mégsem teljesen csak az.

 


A múzeum megnyitása után, 2002-ben készítettek egy rövid promóciós animációt a "mitakai szecessziós-ház" saját használatára (angolul röviden a Imaginary Flying Machines-t, japán címe hosszabb: Kusoh no kikai-tachi no naka no hakai no hatsumei, angol eredeti címe méghosszabb, így be sem ollózom!), amit sajnos nem tudok megmutatni, mert interneten nem elérhető, de álljon itt néhány kép belőle:

 

...


Ha eljutnánk egyszer a tokiói Mitaka-erdei Ghibli Múzeumba, akkor láthatnánk hogyan költözött japánba egy kis európai szecesszió, de csak amolyan Miyazakisan, hatalmas propellerrel (Chirihót idézve), elzászi, cseh illetve sváb kocsmákat idéző fabútorozással (a Kikire, Laputára, Porco Rossora, és a Vándorló palotára utalva), kacskaringós lámpákkal és díszítésekkel, Totorót ábrázoló ólomüvegekkel, a parkban egy gigantikus "ősszoborral" Laputa birodalmából.

Minden-minden csupa európai és mégsem, aztán van itt sok-sok steampunk is, ami valahogy mégsem teljesen csak az.


 

 

A múzeum megnyitása után 2002-ben, készítettek egy rövid promóciós animációt a "mitakai szecessziós-ház" saját használatára (angolul röviden a Imaginary Flying Machines-t, japán címe hosszabb: Kusoh no kikai-tachi no naka no hakai no hatsumei, angol eredeti címe méghosszabb, így be sem ollózom!), amit sajnos nem tudok megmutatni, mert interneten nem elérhető, de álljon itt néhány kép belőle:



A film Hideaki Anno rendezésében, Porco Rosso narrációjával mutatja be a Ghibli világ "furcsán repülő találmányait". Porco Rosso hangját Miyazaki mester adja, és a képek alapján izgalmas egy vállalkozás, ami nekünk pedig különösen érdekes, hogy egy nosztalgikusan steampunk világot mutat be, szerepeltetve régi, már létező Miyazaki animációk repülő szerkezeteit, más izgalmas néha egyenes a vernei világot idéző konstrukciókkal.


 

Ha Miyazaki mester és a steampunk viszonyáról kellene írnunk, alapnak tekinthetjük ezt a kisfilmet, hiszen a Ghibli stúdió, de általában a Miyazaki filmekre jellemző a repülés érzetének, a repülés iránti vágynak a képi ábrázolás, ami mindig vissza és visszatér a Miyazaki animékben, Ponyó, a tengerparti sziklán (2008) című animét leszámítva - de Ponyó ott is hatalmasakat ugrik - mindenütt felbukkan a repülés, a Nauszika, a szél völgyében  (1984) még csak a bogarak külseje utalhat a későbbi egyre gyakoribbá váló steampunk jellegzetességekre. Laputa, az égi palotában (1985) a Gulliver utazásaiból  vett "repülő sziget" toposza uralkodik, ahol egy ősi világ romjaiban néhány robot kertészkedik még, amíg a lenti világot egy viktoriánusan öltözködő "laputai" herceg szeretné igája alá hajtani. A gőzléghajó kalózkodás, meg csupa repülő masina még üdébb színfolt a filmben, és Laputa neoviktoriánus világát, két évtizeddel később a Vándorló palota (2004) követi, - a számos rangos díjat nyert animáció - Magyarországon méltatlanul sokat kritizált, de lényegében látványvilágában a leggazdagabban díszített, tényleg Mucha mintázókönyvét idéző formai részleteket dekorációkkal, és egy nagy "kupac" felejthetetlen derűvel...



A Vándorló palotát tartják leginkább steampunknak, és igazat kell adnunk abban, hogy az animációval "teremtett világ" ebben a filmben a leginkább viktoriánus, de van itt egy csipetnyi mese is, ami ugyan még nem nevezhető sf-nek, de a vándorló palota varázslatos gépezetében egy igen tetszetős és kiszámíthatatatlan viselkedésű gőzmonstrummal ismerkedhetünk meg, ami szebbnél szebb vidékeken járva, egy háborús világban (Miyazaki leleménye, az eredeti regényben nincs háború) is képes a béke és a nyugalom szigetévé válni, ha megismerjük a szeret erejét.

A repülés is derűt hoz, a repülés és nyugalom, egy repülő sziget, Laputa pedig szintén nyugalom szigete lehetne, Laputa egyébként az Imaginary Flying Machines-ban is feltűnik, de igaz a 80-as évek repülő kövei helyett ezúttal futurisztikusan propellerek hajtják meg:

 



Egy-egy momentum erejéig steampunk elemeket találhatunk még a Porco Rossóban (1992), a disznóvá változott pilóta történetében, és valamennyit a Ponyó, a tengerparti sziklánban is (tengeralattjáró). Akit érdekel Ponyó és a steampunk, ajánlom egy korábbi bejegyzésemet.

Az egyes filmekkel érdemesebb lenne külön-külön is foglalkozni, de az tagadhatatlan tény, hogy Hayao Miyazaki animációi már a nyolcvanas évektől kezdve tartalmaznak hol kevesebb hol  "gőzös" jegyet. Miyazaki animációi kiállnak a steampunk mellett, és bebizonyítják, hogy az Európában is egyre inkább méltó helyet érdemlő animációs igényesség igenis megfér e tematika mellett, és a fantázia szabad szárnyalása utat engedhet olyan kerek fantasztikus világok megteremtésének, ahol a steampunk nem egy idegen, pesszimista különcködés, hanem egy békés, derűs és nosztalgikus tényező. Mintha csak egy Porco Rosso vezett gőzhajóval repülnénk át Laputa fölött...

 

 

RPG - kritika a Vándorló palotáról

Laputa az asiafanon

A Ghibli Múzeum hivatalos oldala - Tessék a címert alaposan szemügyre venni! :D

süti beállítások módosítása