Interjú az ifjakkal

2009.06.14. 23:04

 

Ha hosszasan böngészitek a deviantart steampunk keresőkifejezése alatt megjelenő alkotásokat, rátalálhattok egy fiatal és lelkes magyar csoportra. Őket kérdeztem szubkultúráról, szerepjátékról, divatról, arról, hogyan is látják a steampunkot.

Örömmel tölt el, hogy eme ifjakkal kis interjút készíthettem, ím álljon itt mindenki okulására! :)

Ha hosszasan böngészitek a deviantart steampunk keresőkifejezése alatt megjelenő alkotásokat, rátalálhattok egy fiatal és lelkes magyar csoportra. Őket kérdeztem szubkultúráról, szerepjátékról, divatról, arról, hogyan is látják a steampunkot.

Örömmel tölt el, hogy eme ifjakkal kis interjút készíthettem, ím álljon itt mindenki okulására! :)

A csoportból Hannah és Vincent válaszolt a kérdéseimre.

 

 

 

 

Miért Steampunk?

 

Hannah: Talán ott lehetne keresni a forrásokat, hogy egy olyan családban nőttem fel, ahol mind a fantasy-t, sci-fit és általában minden „mesét”, mind a régi dolgokat nagy tisztelet és szeretet övezte. Mint stílust, kedvelem a viktoriánus ruhákat is, és hogy őszinte legyek, imádom a fogaskerekeket és óraszerkezeteket. Nehéz lenne elmondani, miért, de van valami varázslatos az óraművekben, ahogy egy pár felhúzásra mozognak, hangot adnak ki (vagy három zenedoboz – külső dobozában vagy anélkül – hever szanaszét a szobámban, plusz jó pár használaton kívüli régebbi óra, csak díszként).
 
Vincent: A régi idők tárgyai és eleganciája mindig is megfogott, ez egészen rajongásig terjedt nálam. A goth kultúra vonzott mindig is de sosem éreztem igazán hozzám valónak, aztán rátaláltam a Steampunkra, hasonlít a gothhoz, de sok szempontból előnyösebb, például az érzelmi sallangoktól való mentesség, és ezzel együtt sokkal szabadabb sokkal jobban alakíthatóbb, de mégis rendelkezik az ó idők minden szépségével.

 

Hol bukkantatok rá?

 

Hannah: Emlékeim szerint kedves jóbarátom, Vincent talált rá az elnevezésre, és természetesen rákattantam. Épp ekkoriban ismerkedtem a cyberpunk kifejezéssel is, ahhoz hasonló hatással volt rám – végre nevet tudtam adni az egyik világnak, ami már korábban óta létezett bennem :)
 
Vincent: Azt hiszem, hogy a felismerés akkor jött, mikor egy Steampunk alkotó, Alex CF honlapján rátaláltam a szóra, és ezt követően utánanéztem. Ekkor jöttem rá, hogy a steampunk valami olyan, amit már nagyon-nagyon régóta szeretek, csak nem tudtam, hogy létezik mint stílus, múlt halloweenkor például Óz, a nagy varázsló steampunkosított verzióját öltöttem magamra, vagyis egy viktoriánus úriember alakját, akinek egy múltszázadbeli légzőkészülék van a mellkasára szerelve.

 

Hogy jött a csoportalakítás ötlete, és van-e Steampunk alteregótok?

 

Hannah: A csoport maga a baráti körünk. Alapvetően szeretünk beöltözni (én legalábbis imádok;  utolsó halloweenkor felhúzható játékbabaként óriási rézkulcs állt ki a hátamból - a steampunk korai megnyilvánulása?:)), és ehhez jött az ötlet, hogy kéne csinálni egy élő szerepjátékot. (Ezt elsősorban én, Vincent és a húgom szerveztük.) Bár voltak kidolgozott karaktereink, nem igazán lettek kijátszva. Az alaptörténet az volt, hogy két csoport viktoriánus tudós kutatja az időgép készítését, az egyik csoport a jövőbe, a másik a múltba akar menni, és különböző alkatrészeket kellett összegyűjtenünk Budapesten, rejtvényeket megoldva. A saját karakterem valójában a jövőből jött, és azért akart visszajutni oda, tehát én a karaktertörténetbe belekevertem valamennyi cyberpunkot is :)
A neve amúgy Lady Jonquille Aemilia volt – ezt egy modern tündérmese tudós úrhölgyétől vettem, aki egy félig modern-félig régi világban él (tehát áramuk van, de ennek ellenére még piócával vesznek vért és az autókat is hintóknak hívják :) ).

Vincent: A szerepjáték részre Hannah már kitért, így csak a karakteremről mesélnék. A múltba tartottam, megakadályozni feleségem tragikus halálát. A karakter maga Giackomo „JAck” VanStoom volt, egy méreg- és gyógyszergyár főnöke volt, amíg az élete egy csapásra össze nem omlott, gazdag mágnásból pillanatok műve alatt lett koldus, akit Indiába küldtek gőzgépeket javítani.

 

Hogy hatott a steampunk a hétköznapjaitokra?

 

Hannah: Nos, hétköznap még nem mászkálok steampunk öltözékben, bár a nyáron tervezem egy olyan kinézet kidolgozását, amit kényelmesen lehet hétköznap is hordani (viktoriánus stílusú blúz-fűző-magassarkúban azért mégsem lehet minden nap mászkálni :)), varrok is pár dolgot, meg veszek is, illetve lenyúlok pár dolgot nagyszüleim pincéjéből – egy ősrégi heggesztőszemüveget már szereztem, kicsit kipofozom, remek goggle :). Illetve az internetről kapott ötlettel nekiálltam csinálni ékszereket, de például egy külső borítását vesztett pendrive is kapott már rézszínű kinézetet, pár fogaskerékkel :)

Vincent: Egyelőre nem, de erősen dolgozom rajta, hogy a stílust kicsit saját magamhoz igazítsam, jelenleg az úgymond Urban Steampunk megjelenésen dolgozom, ami a hétköznapi ember számára is kicsit emészthetőbbé teszi a stílust, de mégis felhasználja az úgymond, kötelező elemeket. Valamint szorgosan dolgozom egy saját "goggle" elkészítésén. Művészi kicsapongások, tény hogy mióta tudatosan ismerem a stílust erős behatással van a fantáziámra, így valószínűleg kihatással lesz az írásaimra, rajzaimra.

 

Ha olvastatok már steampunk irodalmat, mit és milyennek találtátok?

 

Hannah: Számomra H. G. Wells-től Az időgép alapmű :) Kiskorom egyik kedvence, mind a film, mind a könyv. Vernétől emlékeim szerint olvastam a 80 nap alatt a Föld körül-t, de a többi valahogy kimaradt (bár édesapámtól örökölt Tarkabarka fizika könyvben lelkesen bújtam, mindenfajta magyarázatot arról, hogy miért is lehetetlen az, amit leírt :) De abban a könyvben rengeteg mindent szerettem, a gőzgépektől kezdve az örökmozgókig – tényleg mindent. Talán bizonyos módon az a könyv volt az első lökés a steampunk felé.) Nagy kedvencem még Thomas Whartontól a Szalamandra – bár kicsit fantasy-s beütésű, de tele van óraszerkezetekkel és gőzgépekkel – óramű-szerűen mozgó kastély, mozgó falú gőzhajó, felhúzható robot porcelán arccal – varázslatos világ :) Ó, és a Vándorló palota pedig családi kedvenc :) De nem próbálom magam olyan „hű de trú” steampunk rajongónak beállítani – még nagyon sok mindent kell elolvasnom és megismernem :) (Másrészt biztos vagyok benne, hogy nagyon sok minden olyat láttam és olvastam, amikre bár most nem emlékszem, de segített kialakítani a vonzódást eziránt a műfaj iránt.)


Vincent: Sajnos nem, de ha végre mentesülök az iskolai béklyók alól be szeretném pótolni.

 

Hannah remek Steampunk ékszereket is készít melyeket, alkotásait meg lehet tekinteni (és venni!) saját Etsy boltjában!

 

süti beállítások módosítása