A poszt egy kicsit rendhagyó lesz, három filmről lesz szó ugyanis, és ezek közül csak az egyik nevezhető "steampunknak". De úgy hiszem, érdekelni fogja a kedves Olvasót (csak így egyszerűen) amiről írok most.

Herbert George Wells 1898-ban írt klasszikusa, a Világok harca (The War of the Worlds) igen sok filmadaptációt ért meg az évek során (pl. a magyar származású George Pal 1953-as adaptációja, mely a mai napig szórakoztató film). Így szinte elkerülhetetlen volt, hogy a mai high-tech számítógépekkel feltuningolt filmipar is előbb-utóbb lecsapjon rá.

A poszt egy kicsit rendhagyó lesz, három filmről lesz szó ugyanis, és ezek közül csak az egyik nevezhető "steampunknak". De úgy hiszem, érdekelni fogja a kedves Olvasót (csak így egyszerűen) amiről írok most.

Herbert George Wells 1898-ban írt klasszikusa, a Világok harca (The War of the Worlds) igen sok filmadaptációt ért meg az évek során (pl. a magyar származású George Pal 1953-as adaptációja, mely a mai napig szórakoztató film). Így szinte elkerülhetetlen volt, hogy a mai high-tech számítógépekkel feltuningolt filmipar is előbb-utóbb lecsapjon rá.

És ki más is nyúlt volna hozzá elsőként, mint az ezredforduló egyik legnagyobb - és leglátványosabb, és legköltségesebb, és még sorolhatnánk - rendezője, Steven Spielberg. A filmjéhez megnyerte Tom Cruise-t - akit előszeretettel szerepeltetett a Különvéleményben, ami óriási siker is lett - és pár nagyobb nevet kisebb mellékszerepekre (Tim Robbins, Dakota Flanning). Spielberg az egész történetet a mi XXI. század eleji világunkba helyezte, és megpróbálta elképzelni, hogyan élnénk meg a marsiak invázióját. (Itt jegyzem meg, hogy a filmadaptációkra mindig hatott Orson Welles 1938-as híres-hírhedt rádiójátéka, amikor az emberek nagy része valós inváziós tudósításnak hitte a szórakoztató műsort.) A filmet 2005-ben mutatták be.

Azonban a látványon kívül a kritikusok nem sok jó pontot tudtak adni a filmnek. A Cruise karektere köré szerveződő apa-gyerekek dráma elég idegesítő, a történet gyenge, semmi pluszt nem ad egy B-szintű katasztrófafilmhez képest - amiből látunk eleget - és a fel-feltűnő mellékszereplők sem szolgálnak semmilyen célt. A film ugyan jelentős bevételt hozott, de megosztotta a közvéleményt, sokan szeretik, és sokan - mint az gondolom kiderült, én is1 - ki nem állhatják.A film elmondható, hogy elmaradt a korábbi Spielberg mozik között, mint pl. a hasonlóan az idegenekkel foglalkozó családi E.T.2 vagy a mélyebb és izgalmasabb Harmadik típusú találkozások.

A második delikvens egy igen érdekes próbálkozás. Bár nem láttam, a trailer alapján vegyesek az érzelmeim. Az eddig csak jelentéktelen filmeket készítő - és azokban gyakran nem csak rendezői, de fotósként, vágóként, és szereplőként is tevékenykedő - Timothy Hines kis költségvetésből, (és először a filmtörténelemben) Angliában készítette el a Wells regény adaptációját. ugyancsak 2005-ben A film Spielberg mozijával ellentétben a Viktoriánus érában játszódik, szereplői a kornak megfelelő öltözéket viselnek és viszonyulnak a világhoz. A Marsról lezuhanó szerkezeteket először vizsgálni kezdik, majd a feltámadó idegenek ellen ágyúkat próbálnak bevetni. Persze ez a film is úgy végződik, mint egy Wells-adaptációnak illik.

A kritikák vegyesek voltak. Többen kiemelték, hogy végre láthatunk egy korhű adaptációt, ami igaz is. De mások a film minőségére hivatkoztak, amikor azt állították, gyenge és nem éppen a XXI. század vizuális színvonalához mért filmmel van dolgunk. És valóban: nem csak az effektek olyanok, mintha otthon, házilag készült volna - bár ma már több, ennél színvonalasabb házi kisfilm készül -, de a szereplők játékára is lehet okunk panaszra. Higy mire is gondolok? A trailerből kitűnik.

Végezetül egy kevésbé ismert alkotás, egy "mockbuster" film a The Asylum stúdióról. A "mockbuster" gyakorlatilag nem más, mint nagy kasszasikerek lekoppintása, szinte szemérmetlenül. Ilyen volt például az idehaza is hozzáférhető Omega vagyok, ami a Will Smith-féle Legenda vagyok - és az eredeti Richard Matheson történet - koppintása. A "mockbuster" filmek általában hihetetlenül gyengék, történetük silány, és szinte ordt róluk, hogy loptak. Az Asylum házi rendezője, David Michael Latt rendezte a World in War cseles címen futó filmet. Az egyetlen "nagyobb név" a szereplők között C. Thomas Howell, akit gyakran láthatunk hasonló kategóriás filmekben és sorozatokban. A sztori nem eredeti, majdnem teljesen a Spielberg-film koppintása, apa-gyerekek menekülnek az idegenek elől.

(Trailert nem találtam, de akit érdekel, belekukkanthat a filmbe, a felirat ha minden igaz dán...)

(Annyit még megjegyeznék, hogy ugyanehhez a stúdióhoz köthető a The War of the Worlds 2: Next Wave (Világok harca 2: A következő hullám) c. 2008-as folytatás is...)

1 számomra az is elég nagy ésszerűtlenség, hogy a fejlett idegeneket a bacik pusztítják el: vagy nagyon hülyék az idegenek, vagy nem tudom - én, aki sci-fin nevelkedtem, nem tenném egy kisujjamat se szkafander nélkül egy idegen világra... de ez csak az én véleményem, és elismerem,több helyen bele lehet kötni

2 közkedvelt vicc ezzel kapcsolatban, hogy "E.T. visszavág"...

süti beállítások módosítása