E posztban kicsit rendhagyó leszek, hiszen a stempunkhoz csak lazábban kapcsolódó intézményről van szó... Nem sok budapesti tudja, hogy a nagy múzeumaink (Szépművészeti, Nemzeti, Iparművészeti, Közlekedési...) árnyékában több csodálatos kisebb múzeum vegetál - sajnos sokszor a végleges bezárás szélén - többek között a belváros kellős közepén található Elektrotechnikai Múzeum...

...
E posztban kicsit rendhagyó leszek, hiszen a stempunkhoz csak lazábban kapcsolódó intézményről van szó... Nem sok budapesti tudja, hogy a nagy múzeumaink (Szépművészeti, Nemzeti, Iparművészeti, Közlekedési...) árnyékában több csodálatos kisebb múzeum vegetál - sajnos sokszor a végleges bezárás szélén - többek között a belváros kellős közepén található Elektrotechnikai Múzeum...
 
 
 
A helyszín egyszerűen megközelíthető, a Blahától pár perc sétára, illetve a 7-es busszal egy megállóra található a Kazinczy utcában, rögtön az ELTE-PPK Kazinczy utcai épülete mellett. Már az utcafront is impozáns, hiszen egy régi transzformátorállomás épületében található az múzeum. Beljebb lépve hirtelen mellbevágja az embert a helyet körüllengő fura nosztalgikus atmoszféra, de beljebb haladva ez még csak erősödni fog...

A múzeum felhozatala rendkívül sokrétű és leírni meg sem kísérelem az összes látnivalót... Megismerkedhetünk a sztatikus elektromosság kezdeteivel, a rég felfedezett csodákkal és jelenségekkel... Mit látott Herz amikor felfedezte a drótnélküli távíróhoz elengedhetetlen rádióhullámokat? Hogy működik az ívlámpa? Az elektromos megosztás? A csúcshatás? Megannyi szó ami talán ismeretlenként csenghet az embernek és száraz, unalmas fizikának gondolhatja, de a múzeumba lépve mindez megelevenedik, az ember szeme előtt kel életre az ívlámpa, vagy akár a régi röntgentcső, illetve az úri házak nélkülözhetetlen kelléke, az elektromos csengő, amivel a szolgálóknak lehetett jelezni. A kedves tárlatvezetők a kedvünkért fél méteres villámot (szikrát) is csinálnak, sőt akár Kolombusz tojását is a csúcsára állítják az elektromosság (és az önindukció) delejes erejével... Tárlatokon csodálhatjuk a villanykörte és a távvezetékek fejlődését, de dédanyáink ma már kezdetlegesnek ható elektromos eszközeit is! A vasút szerelmeseinek pedig kész kánaán a hely, nem mindenhol láthatja az ember, hogy egy villanymozdonyban bizony mekkora kommutátor van, a kiállított mozdonyokról nem is beszélve...
 

Kandó Kálmán mozdonya
 
 
És ez még mindig csak ízelítő a sok-sok látnivalóról, érdekes nosztalgikus ketyeréről, fény- és vákumcsövekről, neonreklámokról, dinamókról, arról nem is beszélve, hogy a helyszínen időszakos kiállítások is vannak, úgyhogy érdemes többször is visszanézni...

Külön bekezdést érdemelnek a tárlatvezető "bácsik": a múzeum pár éve még ingyenesen látogatható volt és ingyen járt a tárlatvezetés is! Nyugdíjas villamosmérnökök adtak és adnak ma is elő, akár 2-3 fős "csoportoknak" is, a teljes nyitvatartási idő alatt, mindezt ingyen és önkéntesen!!! Sajnos a múzeumok átszervezései miatt ma már belépődíjat is kell fizetni, ám igazán pénztárcabarát a hely, pár gombóc fagylaltnak megfelelő összegért látogatható, diákoknak pedig még olcsóbban... Kérhető tárlatvezetés, de a felfedezni vágyók szabadon is szállingózhatnak, kérhető "rendhagyó fizikaóra", amikor érdekes kísérleteket mutatnak be, sőt a modern "zöld szemlélet" jegyében külön bemutató van alternatív energiaforrásokról is.  Sőt, meglepetésemre a tárlatvezetők akár idegen nyelven is előadnak, így külföldi csoport sem akadály!
 
Szikrainduktor
 

Sokat mesélhetnék még a helyről, de akkor kaotikusabbá válna tőle a leírás... Személy szerint a szívemen viselem e hely sorsát, először is, mert személyesen is kötődöm a témához, másrészt mert egy "ismeretlen" múzeumról van szó, harmadrészt pedig a tárlatvezetők miatt. Felkészültségük és az a szeretet, ahogy a munkájukat végzik példaértékű lehetne mindenki számára... A Magyar Elektrotechnikai Múzeum minden nosztalgia-, elektromosság- és vasútkedvelő ember számára kötelező, a többieknek pedig erősen ajánlott... :-)
 
modell Jedlik Ányos villamos kocsijáról
   
 
"Jedlik számos kísérletéhez villanymotort használt. Meglátva a gyakorlatban való alkalmazásának lehetőségét, 1855-ben villamos motorkocsi készítésével kísérletezett. Jedlik e kis villamos járművet egy ráhelyezett 4 V-os teleppel működtette, de lehetőség volt a két sínszálon keresztül külső áramforrásról való táplálására is." (forrás)
 
 
 
Cím:
Magyar Elektrotechnikai Múzeum
1075
Budapest, Kazinczy u. 21.
süti beállítások módosítása