Clockpunkdermia

2008.12.20. 11:19

A Lisa Black név, még mielőtt bárki arra gondolhatna, hogy egy dark pornószínésznőt takar :), elárulom, hogy egy aucklandi szobrászművésznőt hívnak így... A nevéhez hűen mégis meglehetősen darkos tárgyakat... khm, khm... élőlényeket, - uram bocsááá - élőlénytárgyakat alkot.

A Lisa Black név, még mielőtt bárki arra gondolhatna, hogy egy dark pornószínésznőt takar :), elárulom, hogy egy aucklandi szobrászművésznőt hívnak így... A nevéhez hűen mégis meglehetősen darkos tárgyakat... khm, khm... élőlényeket, - uram bocsááá - élőlénytárgyakat alkot.

A Formatmag.com szerint az újzélandi szobrásznő éppen úgy, hogy az állatnak protéziseket ad mechanikus alkatrészek segítségével: a technika és a természet furcsa elegyét alkotja meg.  Tehát egyesíti a technikát a természettel? De akkor mi is az a borzongás, amit átél az ember, ha ránéz az üvegbúra alól kukucskáló kacsafejtől vagy éppen a teknőspáncél alatt megbúvó fogaskerekek látványától? Összeegyeztethető-e a természet a technikával? Milyen ősi problémákat vet ez föl? Egyáltalán minek a kifejeződése egy ilyen mechanikus teremtménylény?

 

Lisa Black egyik teremtménye
 

"Kész horror!" Címkézhetné föl jogosan bárki. De vessünk néhány pillantást az előzményekre!

Az embernek mindig is vágya volt, hogy mechanikusan gerjesztett teremtményeket alkosson (Gondolhatunk, akár Frankeinstenre is) ... Innen az alap... Akár mechanikusan, akár organikusan...

Hiszen volt egyszer Hérónnak egy csiripelő madara...  Vaucansonnak pedig egy neveletlen kiskacsája, aki 1738-ban XV. Lajos színe előtt totyogott, hápogott, szárnyait emelgette, vasgolyót csipegetett, amit meg és emésztett, hogy aztán jó kiskacsa módjára kinagydolgozhassa.

 

 

De hasonlóan említhetném a szintén a 18. század, másik automaton-sztárját ezüsthattyút, amelynek a mozgása még mindig nagyon ügyesen utánozza egy eredeti hattyú mozgását.

 

 

Lisa Black művei a 21. századi anakronizmus értelmében pont ellenkező tendencia szerint valósultak meg. Tudjuk, hogy a biológiai teremtmények nem lehetnek egyenlők az automatákkal, robotokkal, de a művészet kifordíthatja a természet eredeti rendjét. Mi lenne, ha a madarak, őzek, teknőcök automaták, robotok lennének egy másik világban, mechanikus alkatrészekkel működnének, és nagyjából olyan halhatatlanok lennének, mint egy tartósított egyed? Egy újrateremtett világ-reprezentáció keretein belül, mint a nevezzük úgy a "művészi preparálás" által, ez megvalósítható... Itt van...

Mindenki megtekintheti, természetesen csak saját felelősségre: lisablackcreations.com

süti beállítások módosítása