A
René Magritte-tel (vagy -vel) való foglalkozás éppen aktuális, hiszen tegnap lett volna száztíz esztendős, a korunkban főleg a lemezborító popkutúrában népszerűségnek örvendő festőművész. No de ugyebár ez egy steampunk blog. Hogyan kerül is ide Magritte, aki '67 óta halott, ráadásul, hogy jómagam is belvalljam semmi köze a steampunkhoz, de még csak a legkorábbi előzményeihez se? Hogy mi is keltett bennem mégis erős vágyat arra, hogy egy egész bejegyzést szenteljek neki? Első gyanú talán a jól ismert bowler-kalap lenne (lásd Poirot :D), vagy a
pipa, esetleg az anakronizmus, vagy éppen a tárgyakba vetett, képpé merevített szürrealista nosztalgia...
A
René Magritte-tel
(vagy -vel) való foglalkozás éppen aktuális, hiszen tegnap lett volna
száztíz esztendős, a korunkban főleg a lemezborító popkutúrában
népszerűségnek örvendő festőművész. No de ugyebár ez egy steampunk
blog. Hogyan kerül is ide Magritte, aki '67 óta halott, ráadásul, hogy
jómagam is belvalljam semmi köze a steampunkhoz, de még csak a
legkorábbi előzményeihez se? Hogy mi is keltett bennem mégis erős
vágyat arra, hogy egy egész bejegyzést szenteljek neki? Első gyanú
talán a jól ismert bowler-kalap lenne (lásd Poirot :D), vagy a
pipa, esetleg az anakronizmus, vagy éppen a tárgyakba vetett, képpé merevített szürrealista nosztalgia...
Le Siècle des Lumières, 1967
Számomra főleg a nosztalgia és az anakronizmus az ok.
Nem tudom, hogy mennyire gondolkoztatok-e már azon, hogy mi lehet az alapja egy-egy korszak iránti idealista nosztalgiának, és az ebből a nosztalgiából eredő szubkultúrák elterjedésének. Szerintem igen elgondolkodtató, hogy egy-egy korszakban miért is lesz érdekesebb egy másik korszak, a többi korszaknál? Mi alapján is lesz valamelyik (a steampunk esetében a viktoriánus esetleg edvárdiánus kor) érdekesebb a többi másiknál? Illetve, mi alapján keverednek a szubkultúrákban és a nem szubkultúrákban a különböző korszakok sztereotíp elemei?
Magritte ezen az 1967-es festményén igen csak fontos szerepet kapnak a 18. század sztereotíp, tipikus elemei pl. a hőlégballon, aminek a kosara, egy akkoriban oly divatos szépségpöttyöt formáz az "ég arcán".
Time Transfixed
Egy másik igen elgondolkodtató festménye a Time Transfixed című kép:
Time Transfixed, 1938
Mi is ez?
Egy tükör, egy kandalló, gyertyatartók, egy óra (ezek tükröződnek), egy
gőzmozdony, ami nem tükröződik a kandallóban, ahol tűz helyett csak űr
van.
A clock- és steampunkok remélem azonnal érzékelték, ott van az óra is meg a lokomotív. :D De ez ettől még se nem clock, se nem steam, hanem valami egészen más, valami olyasmi inkább, ami az idő és a térélmény problematikusságát hívatott egyetlen képbe sűríteni: az állandóságot és a változó mozgást (Weöres Sándor Eidolon-verséhez hasonlóan).
Ugyanakkor a kép a festő saját hitvallása szerint nem jelent semmit sem, mert látható, tehát "ismert", a misztérium, pedig "ismeretlen", azaz nem lehet látható, nem ábrázolható.
The Great War
'A nagy háború'
A cím igen beszédes, mindez egy másik ismert festményének átértelmezése, ahol a virágcsokor helyett, egy alma takarja a képen szereplő alak arcát. 'A nagy háború' hasonló sűrítési technikával dolgozik, mint a legfölül látható, 18. századot ábrázoló festménye, csak ezúttal a Belle Époque-ot sűríti egyetlen nőalakba, szintén sztereotíp elemekkel keverve.
A ketrecbe zárt nosztalgia
Remélem sikerült felkeltenem az érdeklődést Magritte-képei iránt, mégha valóban semmi köze sincs a steampunkhoz. :)
Zárásként, pedig következzen a nosztalgia-tojás:
Akit érdekel Magritte és a képei a következő linkeken nézelődhet: