Eredetileg nem a steampunk miatt látogattunk ki NoviNowotnyval a 20. Sziget első napjára, hanem egy koncert és a szigetes hangulat miatt. Bizony féltünk, hogy a borsos napijegy élményben nem fogja visszahozni az árát, de végül kellemesen csalódtunk, mert olyasmit is láttunk, amire egyáltalán nem készültünk és amit lehetséges, hogy sose tudunk újra megtekinteni.

Ez a meglepetés a francia Compagnie Pipototal társaság Basculoscopia című prdukciója, mely lényegében steampunk-clockpunk utcaszínháznak - pontosabban utcacirkusznak - tekinthető.

Úgy képzeljétek el, hogy adott egy hatalmas nagyon furcsa rézépítmény, amelynek minden egyes darabja mozgásba hozható és önmagában is forog. Ezen lógnak, tornászkodnak, színészkednek az előadók, miközben egy zenész társuk egy külön kis fülkében harangokon és fémes hangú ütős hangszereken játszik.

Először magát a szerkezetre találtunk rá nem messze a Kurt Cobain köztől a Tarot Labirintus mellett. A nappal is impozáns építményt mindenképpen látni akartuk akcióban is, ezért este tíz órára értünk vissza, amikor a színházi produkció kezdődött.

Egy kínainak tűnő királyt egy hatalmas fémlapon hoztak be. Mérgelődésünkre minket, a nézőket is felállítottak. A kínai királyt felvitték a gépezetre, ahol a akrobaták furcsa mechanikus táncba és mutatványokba kezdtek, ami egy gyár munkáit hivatott bemutatni. A király irányította az egészet. De az egyik hölgynek valami problémája adódott, ahogy kivettem a történetből, így a király megkínozta. Ez volt, akit felháborított, volt, akit nem. A társaság több részre szakadt. Volt, aki a király mellett akadt, volt, aki fellázadt. A lázadókra aztán a szenvedés járt. Állandóan változott, hogy ki a lázadó, ki melyik oldalon áll. Minél nagyobb volt a káosz a közösségben a gép is annál kaotikusabban mozgott. Végül a király fennakadt a gép közepén, és alig tudott kiszabadulni onnan, amikor pedig kijött végre belátta, hogy a széthúzásnak semmi értelme, és együtt kell működni, ahhoz, hogy a gépezet jól mozogjon, hogy létre is hozzanak, építkezzenek, ne pedig csak romboljanak.

Az egyik színész jelmeze Doctor Steel-re emlékeztetett, a hölgyek bloomer nadrágot viseltek és kontyok hordtak. A steampunk mainstream jelmezek közül a királyé lógott ki egyedül.

Az előadás egy órán át tartott, és végig lekötötte a figyelmet, ami nagy dolog főleg, ha egy olyan utcaszínházról van szó, ahol senki egy szót sem szól és csak mimikával, mozgással, akrobatikával érzékeltetik a történteket. Le a kalappal előttük! Egy vörös hajú akrobata lány mozgását emelném ki. Nagyon ügyes volt és bizony olyan mozdulatokat láttunk, amit cirkuszi gyakorlat nélkül életveszélyes kipróbálni.

Basculoscopie előzetese:

A társaság izgalmas gépezetét Philippe Geffroy tervezte, aki 1989-ben alapította utcaszínház társulatát, akik lényegében amióta steampunknak nevezik a steampunkot azóta járják a világot. Az PestiEst Sziget kiadásának ajánlója szerint színdarabjukban "egy álombeli világ jelenik meg előttünk, ahol az öröm, a bánat, a ravasz, olykor szövevényes társadalom jellegzetességeit és kihívásait mutatják be a közönségnek".

Az előadás úgy tudjuk vasárnap tekinthető meg utoljára a Szigeten a Compagnie Pipototal különleges velicopédjei, "járgányai" mellett. Utóbbi szerkezetekkel sajnos nem találkoztunk, de délutánonként vigyázat a Sziget sétányokon, ugyanis támadnak az őrült szerkezetek!

-----

A "szigetelőknek" továbbá lelkesen ajánljuk még a Blaas of Glory heavy metal holland "katonazenekart", akik a kemény rock lényegét huszáröltözékben fúvósokkal, banjoval, tangoharmonikán akusztikus gitárral, pergődobbal és mosótáblával adják elő.

süti beállítások módosítása