Augusztus elején lezajlott egy rendkívüli szerepjáték Jászfényszarunál: nevezetesen a TOTEM, az első steampunk LARP. A játékot a Lumina Corpu Ifjúsági Szerepjáték és Történelmi klub tagjai szervezték, akik már évek óta tartanak országos szinten táborokat, versenyeket, céljuk továbbá a magyar történelem érdekesebb oldalának megismertetése.

Egy interjú keretében arról "faggattam" őket, hogy hogyan találtak rá egy steampunk szerepjáték ötletére, milyen érzés volt megalkotni, létrehozni egy ilyen közösségi programot, valamint hogyan érezték magukat játék közben. Kérdéseimre a klub elnöke Erdei Gábor és alelnöke Radics Félix válaszolt.

1. Mi inspirálta egy steampunk L.A.R.P megszervezését? Mi az, ami motivált titeket, hogy pont ezt a szubkultúrát válasszátok egy élő szerepjátékhoz?

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) 6 éve szervezünk larpokat. Eddig csak M.A.G.U.S. (high fantasy) játékokat szerveztünk 60-120 fős közösségeknek. Korábban is jót tett a csapatnak, ha a fantasy történetek közben beiktatott egy pihenő esztendőt, amikor mással foglalkozott, így ebben az évben is ez következett. Korábban már beszélgettünk, arról, hogy western játékot kellene rendeznünk, de jött a kérdés, hogy milyen alapokon? 

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Ekkor jött az ötlet, hogy legyen egy alternatív világ, amit megspékelünk a gőz hatalmával. Ráadásul úgy láttuk, hogy a steampunk ma egyre népszerűbb hazánkban. Ez is fontos, ha szeretnénk, hogy eljöjjenek a játékosok. Ma azt hiszem, hogy vonzerő, ha valamit megspékelünk steampunk stílussal. Az öltözködés könnyen megoldható, habár a „kütyük”, vagy művészi dolgok előállítása és megszerzése nehéz, költséges.


2. Milyen klub a Lumina (K)Cornu, mikor alapítottátok? Mik a főbb céljaitok?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Lumina Cornu Klub immáron 7 éve alapítottam Radics Félix, Horváth Mihály barátaimmal. A cél az volt, hogy összefogjuk a térségünk szerepjátékosait. Cél volt, hogy kineveljünk egy olyan közösséget, akiket a közös érdeklődés köt össze. Ez a szerepjáték. Cél volt az is, hogy olyan csapatot rakjunk össze, akik egységesen képesek megvalósítani a kitűzött feladatokat.

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK)Közben egy nagyon változatos baráti társaság lettünk. Mostanában pedig új célokat is találtunk. A mind professzionálisabb rendezvényszervezés és az utánpótlás nevelés olyan feladat, ami újabb kihívások elé állít minket.

3. Hol találtatok rá a steampunkra vagy western sf-re, mint stílusra, mi fogott először meg benne? És miért?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) A steampunkra a weben találtam rá. Mivel sok ötletet merítünk az előremutatóbb nyugati mintákból, így kutatás közben akadtam rá erre stílusra. A western gyermekkorunk egyik legmeghatározóbb játéka volt. A fent említett barátaimmal több nyáron keresztül forgattuk a coltokat és a tomahawkokat. Ezt jól lehet ötvözni, ahogy a WILD WILD WEST mozi is mutatja. Ezért gondoltuk, hogy mi is ezt tesszük. A steampunk olyan kiegészítő stílus lett nálunk, ami nagyon sok lehetőséget ad a kezébe a játékosainknak. Ha csak az öltözködésre, vagy a kütyük készítésére gondolok. Persze mit is tagadjam… van ebben egy meglovagolt divathullám is, amit szerettünk volna kihasználni. Ez a stílus még most van feljövőben, a közösség is alakul gyarapodik, így szerettünk volna ebben részt vállalni.

4. Mennyi ideig tart egy ilyen játékra a szervezés, felkészülés?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Sokáig. Az elméleti megvalósítás majd egy éve kering körülöttünk. A tettek mezejére több mint 7 hónapja léptünk. Az körvonalak és alapelvek lefektetése után, a gyakorlati történet alkotás 3-4 hónapot vett igénybe. 30+3 szerep született, több száz történeti összefüggés és 3 komoly társadalmi probléma került bele a történetbe. A felkészülés újabb szakasza, amikor legyártjuk a kellékeket és szembesülünk a hiányosságokkal. Itt kell megemlíteni Pál Péter és Radics Félix nevét ismét, hiszen az én gondolataim és terveim az Ő kezük között kel életre. Szerencsénkre több vállalkozás is segíti a munkánkat. (Petőfi Művelődési Ház Jászfényszaru, Perlaki Reklám Stúdió, Kalla Pál kádármester, Jászkerület Nonprofit Kft., Jászberényi Állatkert, Jász Trió Tv) Ezt pedig a személyes kapcsolatainknak köszönhetjük.

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) A gárda már 6 éve szervezi a játékokat, így egyre gördülékenyebb a csapaton belül a munka. A játék előtt 1-2 napra van még szükségünk, hogy felállítsuk a díszleteket és a tábori körülményeket.

5. Hogyan találtátok meg a helyszínt? Miért pont egy tanyát választottatok?

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) Eddig a helyszín az fix volt. Mivel a klub Jászfényszarun a Petőfi Művelődési Házban székel, így a helyi, vagy 25 km-en belüli kapcsolatokat tudjuk egy fokkal gazdaságosabban kihasználni. Mert ugye ez sem utolsó szempont. Olyan játékot szervezni, ami nem nyeli el teljesen a belefektetett pénzt. Törekszünk, arra, hogy deficitet ne termeljünk magunknak. Nem mindig sikerül… :)

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) A helyi vadászház már kezdetektől a nyári táboraink és játékaink bejáratott helyszíne, így idén is ezt választottuk, főleg, hogy a 2011-es felújítása óta teljesen beleillett a Lucky Colt postakocsi megálló imázsába. Szabadban vagyunk, jó a levegő, sátorozás, vidéki környezet, illő háttérkörnyezet a játékhoz… mi kell még?

6. Hogy érzed, a szereplők mennyire tudtak azonosulni a figuráikkal? Mennyire játszottátok ki a sztoriban rejlő lehetőségeket?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Változó. Én elképzeltem egy víziót, miszerint a játékosok abban az esetben, ha kezükbe kapják a karaktereket, annak tulajdonságait, céljai akkor több erő marad arra, hogy egyszerűen azok kijátszására koncentráljunk. Mint írtam ez játékosonként változott. A larperek egy része nem szokott ehhez a kötött kamara formához, így nehezebben is birkózott meg vele, míg a civilek alapvetően még nem is játszottak hasonlót, így a tapasztalatlanság, vagy a bátortalanság érezhető. DE! Mindig elmondom, ahol csak tehetem, hogy a szándék a fontos! Ha valaki szeretné jól érezni magát, az úgy is fogja. Tehát ha valaki komolyan veszi a saját játékát, akkor észreveszi, hogy Önmagának szerez igazi játékélményt. Szerintem ez a kulcs. Mi szervezők, csak segíthetjük ezt a díszletekkel, vagy a történet alakítgatásával.




7. Látunk a képeken indiánokat. Ők mennyire különültek el a többi XIX. századi karakterektől?

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) Majd 1 hónapot szenteltünk az indián, azaz komancs mondakörnek, a komancs nevek kidolgozásának és történeti szerepüknek. Teljesen a fellelhető komancs örökségre építettük a saját mítoszunkat és a teljes történet ezen részét. Sőt a karaktereket is úgy alkottuk meg, hogy egy „vigyázó” csapaton belül is legyenek feszültségek, ellentétek, vívódások. Ezek a karakterek nem viseltek steampunkos elemeket, de a TOTEM - idegen védelmező - története nagyon is. Ennek ötletét pedig Erich von Daniken gyűjtései adták.

8. Ahogy így nézzük több fotón feltűnik egy gorilla és egy izgalmas zenegép. Ezeknek a kellékeknek a kalandban is volt szerepük? Ha igen, akkor mi? Mennyire oldották a hangulatot, mennyivel tették izgalmasabbá a játékot?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Nos, az a „gorilla” egy kő gólem, amit a 2011-es játékunkra építettünk. Mivel szeretjük a nagyobb attrakciókat, így minden évben csinálunk valami különlegeset. Ezeket szeretjük újra meg újra szerepeltetni, hogy ne csak egyszer süssük el a belefektetett ötletet és tőkét. Most a gólem szerepe maga címadó TOTEM volt. A történetben ez volt valaha a komancsok őrző szellemharcosa, aki pihenni tért emberöltők óta, de most mégis megmozdult, mert a újra veszély fenyegette a törzs területét.

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) A zenegép ötlete pedig azért született, mert minden valamire való szalonban volt egy pianista. Nekünk erre nem volt lehetőségünk, de arra igen, hogy egy ilyen gőzösített zenegépből szóljanak a szalon piano dallamok. Nagyon feldobta az alaphangulatot, hogy folyamatosan szólt az aláfestő zene a belső térben.

9. Szintén a képekre visszatérve, úgy tűnik alig vettek részt hölgyek az eseményen. Ennek mi lehetett az oka? A hölgyjelentkezők hiánya, vagy pedig a kaland nem tette lehetővé női karakterek kijátszását?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Igaz-ami igaz, kevesebb a női szerep. Mint ahogyan a színházi világban is. De valamiért ez így alakult, ki, hogy hozzánk kevésbé járnak hölgyek a játékokra. 1-1 évben már felcsillant a remény, de a nemek aránya általában 85 % férfi -15% nő szokott lenni a rendezvényeinken. Most több olyan szerepet is írtam, amit mindkét nembeli eljátszhatott, de így is hasonló maradt az arány. Várjuk a hölgyeket is szeretettel!

10. A szerepjátékokra jellemző, hogy általában van egy kalandmester, aki irányítja a játék menetét. (ezt a szerepjátékokban nem járatos olvasóknak írom le.) Gondolom, kalandmesterből itt sem volt hiány. Mennyire volt nagy feladat egy kalandmesternek ennyi résztvevőt mozgatni?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Erre a kérdésre egy külön cikk adná meg a teljes választ. Röviden. Mivel jelen játék számunkra is kísérleti jellegű volt, így óriási feladat volt. 4 kalandmester volt a 35 szereplőre, de előre megpróbáltuk megkomponálni a karakterek szálait a 10 órás játékidő alatt. Ez azt eredményezte, hogy több 100 cselekményt kellett koordinálni. Persze ez a játékban teljesen megváltozott, így inkább arra kezdtünk közben koncentrálni, hogy hogyan alakulnak a cselekmények.

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) Azt fontos hozzátenni, hogy koncepcionálisan nem akartunk túl erős szerepeket játszani, inkább a háttérből figyeltük az eseményeket. Persze néha közbe kellett avatkoznunk, de ez akkor sem színház, amiért fizet a játékos, tehát nem játszhatunk helyette. Tegye meg Ő!

11. A nem játékos karakterek mennyire tudták a helyüket megtalálni a játékban. Milyen jellegű nem játékos karakterek voltak? Volt olyan nem játékos karakter, akit különösen megkedveltek a résztvevők?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK)Most nem volt ilyen a játékban. Korábban rendszeresen használtunk NJK-kat és valóban arra is volt példa, hogy egy karaktert nagyon megkedveltek a játékosok, de ez inkább a szereplő egyéni teljesítményén múlt. Most a NJK-k szerepét, vagy munkáját a JM-ek (játékmesterek) töltötték be. Ebből volt négy. Három különleges ügynök és a komancs törzsfő. Mi voltunk, akik a kezünkre szerelt (steampunkos) kapcsolóval indítottuk az időstopokat. Kezeltük az eseményeket és osztottuk a sugallatokat.

12. Hogyan értékelnéd a L.A.R.P. hangulatát,sikerességét? Hogy éreztétek magatokat?

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) Szervezői oldalról, fárasztóbb volt, mint egy korábbi 3-4 napos élő MAGUS játék. A hangulatot szerintem jól hoztuk. A 1870-es évek USA-jában uralkodó ellentétek kijöttek, habár a történet fő szálait nem sikerült maradéktalanul lezárni.

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) A visszajelzések szerint a játék kísérleti jellege ellenére, sikert aratott. Már a folytatás gondolata is felmerült néhány játékosban. A lelkesedés bennem csak erősödött, így felmerült, hogy egy kis létszámú, rövid időtartamú játékban folytatjuk a történetet. Így a szereplők kisebb csoportokban, intenzívebben élhetik meg a karaktereket és a történet folytatását.

13. A jövőben terveztek-e hasonló összejövetelt, és várhatóan mikor?

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) Kicsit már az előbb előre szaladtam. Igen tervezünk! Ősz végén (2012. 11. 16-18) biztosan lesz zárt térben Lumina Kamara Fesztivál. Ez azt is jelenti, hogy steampunk kamara játék is lesz. Jövő nyárra terveink szerint egy nagyobb fantasy játékkal készülünk, de a gőzt sem kell feltétlenül kihagyni, hiszen a MAGUS-ban is találunk technokrata területet.

(Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) A terveink között pedig egy „gőzösített” gengszterjáték is szerepel. Az viszont csak ötlet szakaszban jár. Időpontokról awww.luminacornu.com honlap naptár menüjében, vagy a facebook oldalunkon lehet informálódni.

(Erdei Gábor – Agnus, elnök, LCK) – (Radics Félix - Aspin, alelnök, LCK) Köszönjük az érdeklődést!

14. Mi is köszönjük a válaszokat, és sok sikert a folytatáshoz!

---------

Képek: Erdei Gábor szíves engedélyével

süti beállítások módosítása