Amikor olvastam a szt!mpank-on a Csináld magad gőzgépek cikket már tudtam hogy nekem is kell csinálnom egy gőzhajót. És most jött el ennek az ideje.

 

 

Amikor olvastam a szt!mpank-on a Csináld magad gőzgépek cikket már tudtam hogy nekem is kell csinálnom egy gőzhajót. És most jött el ennek az ideje.

 

 

A legnehezebb dolog az volt, hogy szerezzek egy megfelelő rézcsövet. Végül a ...-ban (ez itt nem a reklám helye) sikerült vennem, kétféle vastagságot, a vékonyabb (alig vastagabb mint egy tollbetét) lett a megfelelő. Egy hengeres tárgyra rácsavartam, míg olyan nem lett mint egy merülőforraló. Ezután jött a hajótest, ami egy olajoshalas-doboz. (Ezt páromtól kaptam, mivel én vega vagyok. :-) A hajó pedig az Ő nevét kapta. :-)) Erre fúrtam hátul két lyukat, itt vezettem ki a csöveket. Ekkor jött volna képbe a forrasztóón és a forrasztópáka, fogalmazzunk úgy hogy "legalább megpróbáltam". :-)

 

 

Ezután vékony lemezből kivágtam valamiféle fedélzetet, erre illesztettem egy kéményt, ha majd lesz kéznél füstölő, ebből egy darabot - beizzítva - bele tudok dobni, és akkor füst is lesz, ami azért illik egy gőzhajóhoz. Ez a fedélzet pont illik a doboz belső peremére:

 

 

Üzembe helyezés:

A cső egyik végét vízsugár alá tartom, és amikor már jön a másik végén a víz, akkor tele a tartály.

Ekkor vízbe helyezem a hajót, úgy, hogy a cső mindkét vége a vízbe érjen. Így nem folyhat ki, mivel ahhoz vákumnak kellene keletkeznie a csőben. Meggyújtom a teamécsest, betolom a cső kunkora alá. (Előnyös ha nem középen van a mécsesben a kanóc, mert akkor az elforgatásával állítható a láng helye.)

Ezután a hajóra helyezem a fedélzetet. A hajó pár másodperc múlva elindul, mert a csőben felforr a víz, a gőz megindul az egyik csövön kifelé, ez előrelöki a hajót, míg a másik csövön hideg víz áramlik be - mivel vákum most sem lehet a csőben - , ami szintén felforr, és követi az előző adagot. Apró probléma, hogy túl gyorsan lehül a gőz, így hátul nem az, csak meleg víz jön ki a csövön, lehet hogy a cső rövidebbre vágása segíteni fog ezen, és igazi pöfögéssel fog közlekedni a kis hajóm. Jelenleg csak néha-néha pöffen, inkább csendben halad előre. Hangot inkább az ad, hogy a forró víztől remeg a cső, és kocogtatja a fedélzet lemezét.

 

Íme egy - nem túl jó minőségű - videó:

 

süti beállítások módosítása